Orang Melayu Suka Menyalahkan Takdir?

By
Dah hampir 4 tahun saya masih teruskan bacaan tentang subjek kajian saya iaitu China. Betullah kata orang bila baca buku dunia kau akan luas tapi bagi saya perasaan mengembara juga harus ada. Ia saling melengkapi , setakat duduk depan pc tapi lagak hero adalah lebih elok terjun bangunan. Mengkaji ialah melihat semua keadaan dan merasainya dengan roh.

Saya bukan ahli antropologi dan sosiologi dan saya masih banyak perlu belajar hal ini. Saya cuma nak ceritakan pada anda tentang semangat dan putus asa. Harap sedar diri dan ambil iktibar. Mungkin ada yang tak boleh terima, lantak lah.


Saya selalu tengok filem dan ya kita semua pasti tonton filem, tapi adakah kita boleh adaptasi filem ni kepada hidup kita yang sebenar?. Saya berani kata boleh. Tapi apa caranya? Itu kena cari sendiri takkan saya nak suap semua benda. Baik korang takyah hidup. ha3

Saya sentiasa kagum dengan filem dari negara Timur iaitu negara dominasi Han termasuklah Jepun. Dalam filem mereka perkara paling utama dalam skrip ialah "Tidak Putus Asa". Kalau korang perasan mesti ada dialog "teruskan berjuang", "jangan mengalah", "melawanlah hingga mati" dan biasanya kata-kata ini muncul bila keadaan mendesak hinggalah masalah tadi berjaya diselesaikan samada hidup atau mati.

Semangat ini adalah penterjemahan dari keadaan sosial masyarakatnya secara global. Real life event. Semasa keadaan meruncing semenjak peristiwa Xinhai di China hingga memunculkan era Warlord 1920 yang huru hara. Orang-orang Cina sentiasa berhempas pulas untuk terus hidup. Ada yang tewas dan ada yang cacat tapi semangat mereka terus dikenang sampai hari ini. Gerakan pelajar pada tahun-tahun 30an pula sentiasa dikenang-kenang sebagai perubah masa depan kaum China yang pada waktu itu ditindas oleh bangsa Eropah.

Napolean juga pernah berkata "Jangan bangunkan Naga itu, jika ia terjaga dunia ini akan ditelannya". Hari ini China menjadi kuasa dominan dan bangun semula selepas membuka dasar pintu tertutup. Mungkin ramai anggap ini isu biasa. Tapi hakikatnya dasar China hari ini sama seperti Dinasti Tang dan Ming yang memberi kebebasan kepada dunia hingga menyebabkan ia menjadi kaya.

Seperti mana Jepun, China juga tidak pernah putus asa. Mereka bangsa berperang, bangsa yang yakin dengan kebolehan diri cuma prinsip mereka matlamat menghalalkan segala cara asalkan mereka boleh kaya. Semasa era Imigrasi besar-besaran berlaku mereka dijual hidup-hidup. (dalam filem Once Upon A Time in China III ada babak ni). Menurut laporan pegawai British seperti Rupert Emerson, perniagaan manusia ini disebut sebagai perniagaan babi dimana mereka dikandangkan beramai-ramai dan dihantar keseluruh dunia.

Bayangkan bagaimana Yap Ah Loy seorang yang begitu miskin datang dari tanah besar berjaya menjadi seorang taikun yang sangat kaya. Bayangkan bagaimana Cheng Keng Kui, Koh Lay Huan dan ramai lagi kapitan Cina di Malaya berjaya menjadi orang yang kaya dan berpengaruh. Ini bukan cerita untuk jadi kaya. Tapi ini kisah bagaimana seorang imigran datang hendak menjadi kaya. Kekayaan ini pula dikongsi dengan persatuan mereka. "Lu mati wa mati", "senang sama-sama, susah sama-sama".

Masalah imigran dan perkongsian kekayaan ini sebenarnya bukan berlaku disini saja tapi di Australia,Amerika dan Eropah. Amerika sendiri sekitar 1890an pernah mengeluarkan akta melarang orang-orang Cina masuk kesana. Namun tidak lama kemudian ia dimansuhkan dengan alasan tanpa Cina negara ini takda buruh. Istilah ini jugalah yang digunakan untuk membawa masuk mereka ke Malaya olehh British.

Pada kita hari ini mereka perampas, tapi pernah tak kita fikir hendak jadi seperti mereka?. Kita marahkan Singapura hilang kepada mereka. Tapi apa usaha kita hari ini untuk membangun? ada? macam-macam alasan diberi dan akhirnya kita salahkan kerajaan. Kadangkala saya terfikir bagaimana orang Melayu Singapura seakan macam suka diperintah Cina. Adakah mereka terpaksa atau apa sebaliknya?.

Bangsa kulit kuning adalah bangsa yang tak pernah kenal putus asa. Semasa Sook Chin Massacre di Singapura hampir separuh dari mereka dibunuh oleh Jepun, sebahagian lagi dijual oleh bangsanya sendiri kepada Jepun. Dalam satu catatan, semasa perang dunia berlaku " Yang kaya menjadi miskin, yang miskin menjadi kaya".

Apa yang saya melalut ni ialah, hidup ini jangan cepat mengalah dan putus asa. Pendita Zaaba pernah bilang " Orang Melayu usahanya sikit tapi mengharap habuan yang besar bila tidak berjaya ia menyalahkan takdir".

Dalam gawatnya ekonomi apa kita hendak buat demo jalanan? apa kita hendak berpolitik tak henti?. Tolonglah berusaha majukan diri, buatlah apa saja asalkan halal. Jangan putus asa selagi hidup. Janganlah mengomel, takda guna pun. Mereka sudah bersedia dengan segala kemungkinan tapi dimana kita bila masalah melanda negara?

MHR