Tun M: Genius Melayu Sepanjang Zaman

By

Tun.Dr Mahathir

Kali ni bahasa kasaq sikit, jadi jangan la sentap ka apa ye. Lagipun page ni memang untuk ditulis dan dibaca tanpa selindung.. Jadi kisahnya macam ni,

Kalau Admin cakap Mahathir tu genius Melayu ramai pulak yang marah.. kalau tak cakap kang Admin pulak yang terbeban. Walau bagaimana pun dia asal mana pun tak kisah la cuma setau Admin depa2 tu kaya sebab moyang2 depa dulu bela gajah dan seingat admin moyang dia atau bini dia nama Tok Mia sebab tula di Kedah org sebut hang ni macam Gajah Tok Mia (sindir) padahal Tok Mia ni tauke gajah.. emm.. dah takmo citer panjang bab gajah ni.. aku nak balik kisah Madey..

Bagi Admin la Mahathir ni salah satu contoh orang kuat membaca buku malah zaman dialah macam2 kempen buku dok ada walaupun dia tak tumpu sangat kepada sejarah tapi fyi Mahathir ni tau banyak khazanah sejarah yang tersimpan kat sini. Ni cerita lisan yang Admin dengaq dari Kedah sampai Melaka. Jadi cerita ni betul la..

Bagi Admin satu sisi lain, dia ni tak suka buang masa dan mesti ada sebuah buku di tangan bila masa terluang malah geng UMNO kawasan admin kata dalam poket dia akan ada buku 555 yang tujuannya bila dia lalu satu tempat dan dapat ilham dia akan tulis dalam buku tu, tiap2 tahun UMNo kena sediakan sekotak besaq buku 555 khas utk dia..

Jadi nampak tak dia ni macam mana.. untuk pengetahuan hangpa lagi dalam buku-buku ini terkandung pelbagai pemikiran dan falsafah yang tidak dapat dinyatakan secara zahir terutama sekali dalam media sosial. Jadi bukulah menjadi tempat menadah ilmu dan seingat Admin la, Mahathir ni suka baca majalah futuristik untuk dapatkan ilham bagi memodenkan negara dan sebab tu dia dapt gelaran Bapa Pemodenan. Hang apa tau.. ikut2 ja.. org riot hang pun nak riot..last2 jadi mcm Jamal Pak Tongko.

Dia juga tubuhkan Yayasan Perdana yang bertujuan menyediakan maklumat dan dana bagi para pengkaji/penulis dari semua lapangan ilmu. Jadi bagi aku dia memang mementingkan ilmu, kalau sapa pernah baca buku dia Dilema Melayu, mesti hangpa dapat tangkap beberapa tajuk buku yang dia baca dan olah jadi penulisan dia. tapi Admin rasa berapa kerat ja yang baca buku tu.. dah tak baca buku lagi mau sembang lebat pasal bangsa.. poorah

Jadi kenapa lepas 20 tahun minat membaca ni dah hilang dari orang Melayu? Bagi Admin zaman la ni kalau setakat baca novel cinta, novel geli2, luahan perasaan kononnya jadi wira rakyat yang tak tau kesudahannya lebih baik layan hindustan.

Tanpa membaca BUKU, buku ilmiah ya.. Melayu sampai bila2 akan gagal menghadapi ombak kaum lain, sebab apa lagi Melayu ada selain dari kuasa dan pecah belah?, nak kata kaya takda la ramai mana pun.. tanpa ilmu yang cukup macam mana nak menghadapi orang luar dari Malaysia ni?

Cukupkah ilmu orang Melayu ni? Admin tengok usaha tu macam melepas batuk di tangga malah ada tu macam takda. Pelik la.. kalau baca pun benda2 hiburan.. tak tau stress tang mana.. hari2 dok sungut hidup susah.. dah macam takda tuhan pulak.

Point Admin, contohilah Mahathir kerana dia kuat membaca buku. Itu saja. Hang nak sokong parti dia ka apa tu lantak hang la... tanpa membaca sampai bila2 Melayu kena tindas.

Admin masih lagi ingat video dia diwawancara oleh orang putih. Last2 orang putih tu menyerah kalah. Pemimpin la ni.. asal tanya gagap.. lepas tu bisu.. macam gampang. Tapi hat tula yang hangpa sembah puja hari2.. sudah2 la jadi macai.. jadi la cerdik sikit.. dh cerdik tolong la bangsa ni.. bukan hang p pedejei pulak.. tu celaka nama dia.


Link Video 

* Korang dengar betul-betul di minit 7:15 Bahagian 2 video ni, ini semua sejarah Melayu zaman tok nenek kita dan apa yang mampu kita buat masa tu...


Admin.