Bumiputera Hak Semua Kaum

By


Bila bercakap soal sejarah ada orang kata buat apa tengok benda silam dan ada pula yang tak suka baca atas sebab kelemahan pentadbiran dan kekalahan demi kekalahan yang di alami.

Jadi penceritaan yang ada hanya sedap2 saja, yang enak-enak.. Dalam konteks majmuk pula bila bercakap tentang sejarah kaum lain, mereka juga cuba hapuskan apa yang ada dan didokong pula Melayu lain atas nama kemanusiaan, jangka panjangnya semua sama dan takda beza @ setaraf.

Bila semua ini sedang berlaku maka pemilik ekonomilah paling untung dan tak hairanlah bila Jepun kalah semua mereka tunggu kepulangan British ke Malaya sebab takmau susah dan disusahkan.

Sepatutnya Dato Onn kena biarkan perkara ini berlaku barulah takkan ada apa2 kejadian berlaku di Tanah Melayu selepas itu sampai hari ini. Kita jadi mcm Indonesia. Bagi saya itulah jalan paling baik demi kesamarataan semua orang dan sistem kapitalisme.

Setuju?.

Tapi tanpa sejarah, kaum lain takkan kenal pula jati diri mereka dan paling penting nam kaum apakah yang menggantikan semua ini bila asimilasi tanpa sejarah itu berlaku? Kaum Malaysia?. Kaum Deutro?.

Jika benar semua kaum meraikan persamaan, kenapa perlu MIC dan MCA pertahankan sekolah SJK?. Jawapan mudahnya ialah "kau jadi aku tapi takkan jadi kau".

Itulah guna sejarah, belajar dan mengambil iktibar serta cuba paham fikir kaum lain bila bercakap soal negara.

Bagaimana seseorang mampu berfikir dan membuat analisis atau memberi pendapatnya sendiri tanpa meneliti sejarah silam?, itulah gunanya sejarah.

Oleh sebab itu, sejarah bukan bersifat melindungi tapi bersifat menerangkan, bersifat membetulkan dan tidak menyembunyikan. Pendek kata sejarah sifatnya berterus terang, kau nak marah, nak gila, nak maki, nak nangis itu lantak kaulah.

Tapi bila kebenaran disembunyikan atas banyak hal2 kepentingan maka sejarah itu sudah pun menjadi mitos, lagenda dll. Kisah sedap je.

Jadi ada 2 titik disini iaitu kebenaran yang menyakitkan serta dominasi kuasa dlm pelbagai hal. Maka jujurlah dengan bangsa kau dan lawanlah dengan kebenaran! kerana kaum lain juga akan buat perkara sama dan takkan mengalah.

Hari ini disebabkan kealpaan Melayu dan senang termakan hasutan bahawa sejarah itu membosankan maka sebilangan Melayu tidak tahu hak mereka dan merasakan sejarah adalah perkara silam yang tak memberi apa-apa makna sedangkan kaum lain sehingga sekarang menjaga sejarah bangsa mereka dan mengasimilasikan sejarah Melayu menjadi hak mereka.

Kasihan bangsa Melayu, bodoh tak boleh diajar cerdik tak boleh disuruh. Satu masa Melayu akan menjadi minoriti di negaranya sendiri.

Sebelum lupa, walaupun Obama seorang negro dia mendakwa dirinya dari Kenya (untuk apa?) Dan kenapa masih wujud ghetto di Amerika?. Ada banyak pula. Jadi istilah kesamarataan tu milik siapa sebenarnya?

SBYB

~ Keputusan2 pelik dalam pendidikan selalu dtg dari Timb. Menteri yang hampir semuanya bukan Melayu dan menariknya keputusan itu menyentuh hal Melayu dan dibuat secara halus.  Pandaikan mereka... "Kau ikut aku aku takkan ikut kau"