1948 : Tuntuan Hak Warganegara dan Darah Melayu

By


Bila kita tanya atau tegur hal pertahanan, saya selalu jumpa jawapan, hang apa tau main pc je keja hang.. emm.. saya pun selalu pegang pada prinsip serahkan kepada ahli dan saya pun mmg tak berapa minat hal2 teknikal tentera ni. Jadinya aku cuma minat sejarah dan tengok filem2 perang ni. OK lah kan..

Post saya pasal hal bumiputera dan negara. Sekarang ni saya tak paham kenapa Melayu pakat jadi bejat malah dah tak kisah dah pasal status bumi. Hang ingat senangka nak dapat status bumi, amerika yang besaq tu pun tak suka puak mexico, haiti semua. Hang Melayu meghela nak open minded. Bangangka apa?

Dulu masa nak membesar nampak la jugak hala tuju negara ni nak kemana, saya siap kira umur saya masa 2020 nanti.. tapi yela langit tak selalunya cerah. Masa remaja pun banyak je filem badul yang mudah tapi kesannya mendalam. Takyah nak taraf hollywood tapi sampai sekarang masih dihormati sebagai genre yang hebat.

Samala jugak filem Sarjan Hassan dan Bkt Kepong. Dah beribu kali tengok sentiasa buatkan saya menyirap dengan depa. Ya, dalam dunia nyata memang leh bersembang baik semua. Tapi masing2 simpan kuku. saya tak percaya sangat dengan prinsip kekitaan ni, JS Furnivall sendiri kata dalam buku Hindia Belanda "Majmuk itu merosakkan".

Malah atas prinsip bangsa takda pun bangsa yang bersatu.. tapi kalau dalam hal agama semua kaum boleh bersatu. Tapi tetap hal bangsa ni akan jadi isu besar. Cthnya masa zaman Muawiyah memerintah Parsi, orang Parsi sendiri kata "Dia Arab yang takda tamadun tapi kenapa bangsa dia memerintah kita?"

Wang Gang Wu juga menulis bahawa Baba Nyonya adalah kumpulan yang bermasalah sebab jasadnya Cina tapi jiwanya Melayu. Kemana depa ni nak p?, jawapan dia jadilah komuniti Cina Muslim mcm Ridzuan Tee dan Firdaus Wong. Tapi macam mana pun dia tetap Cina dan susah nak terima depa sebagai Melayu.

Malah Victor Purcell juga pernah menulis "Cina tetap Cina, kamu bukan nasab Cina walaupun hidup mati seperti Cina kamu tetap bukan Cina" Jadi kenapa Melayu nak kena korbankan hak pribumi? Bila masuk bab ni saya pun tak tau nak letak masalah ni dalam bidang apa.. etnik kot?

Kenapa saya cerita panjang pasal ni, saya nak tau..kalau depa ni betul nak bumiputera atau depa ni warganegara sanggup dak depa2 ni jadi Askar Melayu? Sanggup dak depa jadi askar yang tak dapat PGB.
(Pingat Gagah Berani) Filem pasal PKM brapa ramai bangsa depa tengok?,

Dalam buku Prof KKK pun ada tulis, masa British nak serah kuasa kepada Melayu, depa menentang habis2 malah pakat berenti kerja kerajaan sebab tak sanggup kerja dengan Melayu. Saya tak isukan PKM yang saya isukan pada masa tu mana depa pi pertahankan negara sedangkan depa desak mintak taraf warganegara..

Ini dibuktikan apabila British melancarkan gerakan anti- komunis kebanyakan pemuda – pemuda Cina memilih untuk pulang ke China berbanding untuk menyertai pasukan pertahanan untuk menghapuskan PKM[1] dan sebanyak setengah juta daripada kaum Cina telah ditempatkan ke kampung – kampung baru bagi memutuskan hubungan komunikasi dan makanan yang mereka salurkan kepada PKM[2] didalam Rancangan Briggs. Tindakan ini juga telah menimbulkan kemarahan dan syak wasangka Orang Melayu terhadap kaum Cina kerana sikap mereka yang seakan –akan tidak mahu menolong pihak berkuasa.[3]

Setitik darah pun takmau tumpah kat tanah air ni ada hati kata ini negara kami. Kalau betul meh la join mati sama2..Soalan saya pasal Melayu Liberal ni. Kalau depa dengan kita takda beza agak hang masa perang hang rasa sapa pegi dulu? bab jadi kuli takyah sebut.. dah tau..

___________________________________________________

[1] Lee Kam Hing & Heng Oek Koon, The Chinese In Malaysia, Oxford University Press, 2000, hlm 200. Lihat juga K.J Ratnam, Paham Perkauman dan Proses Politik Malaya 1965 terjemahan Kassim Ahmad, UM Press, 1969, hlm 23 yang mengatakan seramai 6000 orang pemuda Cina telah meminta visa ke Negara China.
[2] Lee Kam Hing “The Political Position of the Chinese in Post-Independence Malaysia” (eds) Wang Ling Chi & Wang Gangwu dalam “ The Chinese Diaspora Selected Essays Vol 2”, Times Academic Press, 1998, hlm 32.
[3] K.J Ratnam, Paham Perkauman dan Proses Politik Malaya 1965 terjemahan Kassim Ahmad, UM Press, 1969, hlm 23