Sejarah Eksport Rotan Negeri Melaka

By
Kitab Sejarah Malaya
Perabot Rotan Mesir

Tengokkan tajuk macam tak bestkan!, tapi pernah tak korang terfikir tentang tumbuhan yang hidup subur di Asia Tenggara ni dan ia pula berbeza-beza spesis merupakan salah satu komoditi penting pada satu masa dulu dan kalau korang betul-betul minat sejarah mesti korang takkan lupa bahawa rotan adalah salah satu bahan eksport penting di Melaka pada satu masa dahulu selain damar, kapal, emas dan lain-lain.
  
Jadi agak-agak koranglah pada zaman Melaka dulu ada tak kerusi dan meja diperbuat daripada rotan dan apakah benda-benda ni tak wujud pada zaman selepas Melaka. Yelah, takdak dulu takda sekarang, maka admin pun cubalah godek-godek beberapa web luar negara yang ada pasal benda alah ni, sebab pelik lah takkan lah eksport mentah-mentah macam tu je mestilah pengimport tu nak gunakan rotan ni untuk sesuatu. Setakat nak guna untuk sebat orang takkan nak beli bertan-tan.

Di Barat rotan (rattan) ini turut dikenali dengan nama Manila dan Melaka. Err.. Melaka?, jadi nampak tak signifikannya disitu. Adakah besar kemungkinan sudah wujudnya perabot-perabot berasaskan rotan pada zaman Melaka?, setakat ini dalam pengetahuan admin belum lagi berjumpa apa-apa data tentang perkara ini. Di barat terutama sekali England pada abad ke 18, rotan sudah mula digunakan sebagai salah satu bahan asas bagi pembuatan perabot dan rotan juga digunakan oleh para cikgu untuk menyebat pelajar. Gambar di bawah ialah kerusi yang wujud pada tahun 1780an dan dikenali sebagai kerusi era Josephinism iaitu Era Habsburg yang memerintah Empayar Roman yang pada waktu berpusat di Austria.

Kalau dilihat pada bentuknya rotan-rotan ini digunakan sebagai pelapik ataupun tempat duduk bagi kerusi. Gambar tentang kerusi ini korang boleh cari di dalam pelbagai website di seluruh dunia.

Kerusi ini dipercayai wujud pada tahun 1710 pada zaman Syarikat Hindia Timur Inggeris dan 66 tahun kemudiannya Francis Light memajak Pualau Pinang pada tahun 1776. Korang leh rujuk link ni untuk info lanjut http://blogs.ucl.ac.uk/eicah/caned-furniture/caned-furniture-case-study-skills-transmissionnew-skills/

Selain itu perabot daripada rotan ini sangat terkenal di Mesir malah dalam sejarahnya dipercayai perabot ini sudah wujud pada zaman 3000 SM lagi. Fuhh, namun mengikut penganalisis perabot tersebut bukanlah menggunakan 100% rotan tapi dicampurkan dengan pelbagai bahan lain terutama sekali pokok Willow. Pokok willow ni seakan-akan rotan juga cuma lebih halus.

kat blog ni http://www.americanrattan.com/blog.html pulak berkenaan pembuatan rotan di Amerika. Fuhh.. macam tak cayo! sampai sini ha import eh..

Ada banyak lagi gambar tapi yang ni cukuplah sebagai bukti-bukti sampingan Cuma persoalannya, kalaulah Melaka dan negeri Melayu lain eksport rotan agak-agaknya ada tak perabot wujud pada zaman tu dan seingat admin Sriwijaya juga turut mengimport rotan ke seluruh dunia. Korang rasa macam mana?, apakah semua ini benar belaka ataupun imiginasi yang tidak berasas?.

~ Admin ghaso polik lak kek Malaysia ni produk rotan dan perniagaan rotan macam susah bona nak hidup... apo pasal eh?.

Era Habsburg

Era SHTI

Daun Pokok Willow

Sejarah Seni Anyaman

Sumber

http://homesthetics.net/what-is-the-difference-between-wicker-and-rattan-furniture/ 
http://www.designfurnishings.com/blog/history-wicker-furniture/
https://en.wikipedia.org/wiki/Wicker
https://en.wikipedia.org/wiki/Rattan
https://en.wikipedia.org/wiki/Willow
https://www.gooddegg.com/blog/2016/01/28/wicker-in-old-and-contemporary-times/
http://www.americanrattan.com/blog.html