Apa itu Melayu Kiri?

By



Bila sebut Melayu kiri maka dalam pemikiran kita ialah mereka yang menyokong ideologi komunis, sosialis dan apa saja yang menentang kerajaan sedia ada. Mungkin benar mungkin juga salah dan paling menarik ialah Kesatuan Melayu Muda (KMM) telah muncul sebagai parti politik pertama berhaluan kiri.


(Tentang KMM ni level otai je tau, kau geng anarki takde punca tujuan bukan reti pun.. sembang je lebih.. ceh)


Tentang hal ni admin dah lama mengkaji dan melihat perkembangan sejarah KMM tu dan bagaimana hala tuju mereka pada akhirnya. Sejujurnya persoalan-persoalan politik Melayu ini mula dibhaasakan W.R Roff - Nasionalisme Melayu namun paling menarik sekali ialah buku Politik Al Imam, buku ini membahaskan hampir secara keseluruhan perkembangan politik Tanah Melayu.


Tahukan anda bahawa Tanah Melayu lah negara paling akhir yang belajar tentang politik di Asia sedangakn di China dan India sudah pun berlaku gerakan-gerakan politik secara besar-besaran. Maka tidak hairanlah kaum Cina lebih bijak berpolitik daripada kita.


Pada admin perihal golongan kiri sangat menarik kerana ia melibatkan pembentukan sosial masyarakat yang kesannya kita lihat hari ini. Di awal 40an orang-orang di Tanah Melayu banyak dipengaruhi oleh gerakan pan-Indonesia yang dipelopori oleh Sukarno, seorang pemimpin yang licik dan sangat berkaliber dan sanggup melakukan apa saja asalkan kemerdekaan di capai.


Oleh kerana ini KMM muncul sebagai penyokong kuat gerakan Pan Indonesia dan dikatakan kader-kader KMM majoritinya adalah guru-guru yang dilatih di Maktab Perguruan Sultan Idris (hari ini UPSI), dan tahukah anda bahawa gerakan kiri inilah yang menjadi laluan kepada lahirnya UMNO dan persatuan-persatuan negeri.


KMM hampir mencapai kemerdekaan untuk Malaya pada tarikh yang sama dengan Indonesia. Namun kelewatan maklumat sampai ke Kuala Lumpur sementalahan kekalahan Jepun di Hiroshima membuatkan Malaya terpaksa melepaskan hasrat tersebut dan akibatnya seluruh ahli KMM melarikan diri masuk ke hutan menyertai PKM atau ke Indonesia. Mereka ini diburu habis-habisan oleh kerajaan British. Ahli-ahli ini membentuk Rejimen PKM 10.


RPKM 10 ini sudah tentu anda biasa dengar, dan sehingga kini admin belum dengar cerita yang mengatakan bahawa mereka membunuh mana-mana anggota keselamatan (soal ini admin serahkan kepada yang pakar), namun pada admin mereka menyertai PKM kerana ...


Cuba korang fikir betul2.. masa Jepun serang Malaya siapakah kumpulan yang mendapat sokongan penuh daripada British?, bekalan senjata dan makan maksud admin.. Cuba teka, dan tahukah anda siapakah yang mendapat pampasan 5k dan sebuah rumah jika ahli PKM ini menyerah diri? dan apakah yang orang Melayu PKM dapat jika mereka menyerah diri?.


Apapun tanpa orang-orang kiri seperti KMM maka berkemungkinan besar Malaya mungkin merdeka pada tahun 1997 sama macam HK atau mungkin saja 2020. Sebahagian besar persoalan ini korang boleh baca dalam buku Asal Usul Melayu Kiri.

Persoalan lain korang kena baca banyak buku lagi untuk paham semua perkara berkaitan.


Melayu Kiri
Buku ni dan buku-buku yang admin sebut tu ada admin jual. Itupun kalau kau nak tahulah.