Kembara KSM Siri II - Kisah Pahlawan Melaka 1511 DiSembelih dan Dicampak Ke Kandang Babi

By
           Alhamdulillah, setelah habis misi di Bentayan Muar, saya meneruskan pula perjalanan ke Melaka. Dari Muar kami terus ke makam Tun Teja Ratna Benggala. Kami pun tak sangka dapat tiba disitu, mungkin atas sebab sudah pasang niat hendak mengkaji tentang Johor-Pahang-Patani. Apabila
disana, syukur makamnya dipulihara dengan baik oleh pihak Perzim siap ada penerangan lagi. Jadi sepanjang masa di kawasan makam tu kami dapat cerita bahawa makam baginda bukanlah disitu tapi di dalam kawasan bendang yang letak bersebelahan dari makam yang dibaik pulih tu. Niat nak pegi tengok tapi sebab padi tengah berbuah-buah kami hanya mampu sedekah fatihah buat arwah baginda. Walau macam mana pun penerangan di makam tu berbeza sikit dengan cerita yang kita baca dalam buku dan tengok filem, iaitu semasa Hang Tuah melarikan Tun Teja ditengah lautan tentera Melaka telah berperang dengan askar Pahang namun askar Pahang ditewaskan. Menarik versi ni...

        Selepas itu kami meneruskan perjalanan ke Bukit Serindit, sepanjang perjalanan tu kami dapat tengok pelbagai bukti sejarah Melaka dari zaman Portugis sampailah Belanda termasuk juga makam Raja Haji Marhum Ketapang. Tapi tak singgah pun sebelum dalam hati teruja sangat nak tengok makam Bukit Serindit. Pengalaman pertama ni nak naik Bukit Serindit. Tapi bila sampai kami terkejut sebab kawasan bukit tu ialah kawasan kubur orang-orang Kristian. Kubur-kubur dari zaman Portugis lagi.. fuhh.. kubur 1511 elok terjaga siap di atas kawasan yang tenang dan damai. Jauh sayup
Makam Tun Teja
mata memandang nampaklah seluruh Melaka dan tak jauh dari situ terletak Bukit Cina. Di atas Bukit Serindit tu terletak Makam Tua yang dikatakan wujud sejak 1450 lagi dan dipercayai disitulah makam bonda Parameswara. Nak cerita lebih kami pun tak tahu sebab tak kaji lagi. Tapi adalah maklumat lain kami dapat.. bab tu kalau korang nak tahu pegi cari sendiri.

      Lepas habis tengok-tengok makam tu kami pun keluar dan lalu ikut Bukit Cina, tapi tak singgah pun sebab kesuntukan masa, sepanjang laluan tu nampak la kesan-kesan macam tembok sekeliling bukit. Adakah sekitar kedua-dua bukit ni ada istana atau rumah?. Tak reti nak bayang rumah atas bukit tembok batu. Kalau ada sape-sape yang pandai lukis tu. Tolong lukiskan kejap lepas tu bagi admin.

      Jadi lepas tu kami nak menghala ke Masjid Kampung Hulu, lalulah jalan belakang Bukit Saint Paul@ Bukit Senjuang. Tak paham la kenapa Bukit St Paul tu tak ubah balik nama dia ke Bukit Senjuang. Patutnya kembalikan nama asalnya sebab bukit tu milik orang Melayu biarpun kita dah kalah perang Melaka. Nak cerita pasal istana Melaka kita takleh pisahkan 3 bukit ni. hmm.. mungkin sebab nak raikan Malaysia kot. Jadilah Bukit Melayu (Serindit) Bukit Cina Bukit Portugis (St Paul). Ni semua salah orang Melayu sebab semangat macam klorok.. cepat betul luntur.. huh!. Sepanjang melalui jalan raya belakang bukit tu, nampaklah makam-makam lama sampailah ke simpang tiga nak menghala ke Bandar Hilir. Kawan yang bawa kami bagi tahu makam-makam disitu adalah makam pahlawan Melaka yang ditangkap, kemudian disembelih oleh askar Portugis, mayat mereka kemudian di campak ke kandang babi. Lepas perang tamat, orang-orang Melaka yang hidup mengambil dan menguburkan mereka sepertimana sepatutnya.

         Mungkin ini cerita lisan tapi kami harap dapatlah ia dikaji dan dinilai semula dan kalau boleh
buat lah papan tanda atau digazetkan sebagai kawasan sejarah. Kami orang luar tak tahu benda-benda macam ni dan hanya inilah saja usaha kami. Sedih rasa... dalam orang lain sibuk cari tapak istana dan siap gadoh Masjid Agung Melaka tu diperbuat dari batu atau kayu. Mereka lupa orang-orang yang pernah hidup dan lihat sendiri rupa bandar Melaka. Siapa pun tak ambil peduli tentang mereka.. patutlah guru-guru kami pesan bila lalu makam, ucapkanlah salam dan sedekah fatihah..

Al Fatihah...

Siapa COPYPASTE tak minta izin, admin TAK HALAL.


bersambung...

Promo sikit

Jangan lupa beli buku kami bertajuk Perang Melayu Siam, sila ikuti link tertera untuk maklumat lanjut.

https://www.facebook.com/commerce/products/1105629936186053/

Makam Bukit Serindit