Kembara KSM Siri I - Kota Bentayan : Kubu Sate Sultan Mahmud...

By



Pada hujung minggu lalu, aku berpeluang mengembara ke Muar dan Melaka. Sepanjang perjalanan dari Kuantan itu terlalu banyak perkara yang bermain di fikiran. Dalam kereta aku dok bayang mesti so called “Kota Bentayan” ni ada tapak dan artifak. Aku bertolak dari sini jam 9 malam dan sampai di sana jam 1 pagi. Dipertengahan jalan hampir nak terbabas kat Bukit Kepong. Angker betul..huhu.. tapi demi Kota Bentayan aku gagah jugak.. dan lagi satu sebab aku terkesan dengan buku “Anak Bentayan” terbitan DBP. Terkadang aku fikir hanya sejarahkah dunia aku ni?. Hanya ini sajakah pengetahuan aku?. Tapi tujuan aku kesana adalah untuk mencari sejarah hubungkait sejarah Johor-Pahang-Patani dan atas sebab tulah aku hubungi kawan aku disana.

Sebelum bertolak kesana aku pun terfikir apa salahnya kalau dibuat program sembang santai dengan orang-orang Muar dan alhamdulillah datanglah mereka-mereka yang ingin tahu dan berkongsi pandangan tentang sejarah Muar. Mungkin bandar Muar Tua ini tiada kaitan dengan apa yang saya cari tapi aku yakin ada sesuatu sejarah yang akan menanti aku pada masa depan. Sebenarnya aku dah mula bosan dengan perangai orang-orang kita ni, sembang sejarah, nak buat revolusi sejarah, pung pang sana sini.. last apa pun tarak.. serius aku pun rasa macam dah malas nak share kajian aku. Pada aku orang kita ni tak “supportive” lansung. Semua nak mudah, nak free. Entahla kadang aku kecewa...


Kubu Bentayan
Add caption

Bila sampai di Muar aku pegi lepak depan Bentayan, kat situ cuma ada tugu “Disinilah Kota Benyatan”. Aku pun fikir, ape jadah tugu ni.. mana pegi tinggalan kota? takde ke galeri ke ape ke yang leh kasi aku “visualize” rupa kota ini. Selama 3 tahun aku ulang alik Muar. Mati-mati aku ingat ada muzium, rupanya papan tanda je!. Pfft... sedih betul.. Sambil makan satey Muar tu aku dok fikir sebelum dorang ratakan semua ni mesti ada laporan dan rekod dibuat dan mesti ada gambar diambil tapi yang paling aku tak paham kenapa dorang ratakan kubu ni?. Apa yang cuba nak diselindungkan? Gila ke.. kubu tu bukan leh kasi “effect” kat nasab sapa-sapa pun... Jauh dalam hati aku sambil kunyah sate tu aku yakin mesti ada rekod dibuat tentang kota.. Tapi siapa pula hendak mengkaji dan membeleknya semula?. Siyes aku yakin takde sape nak buat dan habis setakat sembang. Propa je lebih. Masa aku lepak dengan budak-budak Muar ni dorang cerita la yang dorang sendiri pun tak berapa tahu sangat pasal sejarah Bentayan dan Muar ni. Aku tak salahkan dorang sebab dorang pun dok cari balik sejarah silam tapi takdela sampai tak tau apa lansung, ada la jugak dorang ajak aku gi Kota Buruk dan Makam Pagoh cuma pada aku cukuplah dorang datang tanda sokong gerakan kami ini...

Bukit Kepong
30 tahun hidup ini lah pertama kali
Lepas hampir 3 jam sembang santai akhirnya aku buat konklusi aku sendiri bahawa sejarah kita diambil orang sebab tangan kita sendiri!. Takyah salah orang ke kaum lain ke ape ke.. semuanya sebab tiap kali ada orang usaha buat balik sejarah ni ada je korang kondem atau sekadar tengok lepas tu blah... Kalau tengok Muar hari ni memang best sebab moden dan tersusun tapi dari sudut sejarah silam aku rasa dah takda apa. Ntahlah tunggu anak tempatan punya cerita macam ada takda je.. aku teringin betul nak tahu pasal Muar zaman Melaka kemudian zaman Johor Lama, bab nasab ke ape aku tak minat. Takde pekdah pun kat aku...


Masjid Muar
Add caption
Cuma aku nak pesan kalau korang betul minat nak buat meh la sini aku tolong apa yang patut, korang ingat aku pegi Seminar Antarabangsa, terbitkan buku dan jumpa Prof Dr Sejarah tu sebab nak femes ke?, aku buat semua tu sebab aku nak ada hubungan antara kita rakyat ni dengan ahli akademik. Mungkin korang tak nampak... tapi kisah Kota Bentayan ni membuktikan tanpa usaha bersungguh orang Melayu, sampai kiamatla korang dok harap orang lain dan salahkan orang lain. Selagi takda kajian sebenar tentang hubungkait kota ni dengan Melaka sampai bila-bila pun korang dok marah A Famosa tu kat Bandar Hilir. Tapi tula semangat macam buih coke, berombak bila ramai, bila buih tu meletup-letup berapa kerat je tinggal. Ikut hati nak kaji sejarah ni macam-macam aku nak buat macam-macam keinginan aku.. pegi jumpa orang luar dorang pun cakap "apebendalah sejarah Malaysia ni".. sedih beb.. FYI Aku & team aku bergerak atas dana sendiri, duit jualan buku yang ada dalam page ni lah buat modal nak turun lapangan. Karang tak turun lapangan korang jugak yang banyak bunyik. Kami takde dapat dana ke ape... (saja nak bagi tahu sebab orang ingat KSM ni kaya raya).

Tapi alhamdulillah adalah orang sumbang kasi tempat tidur sebab Aku dan dorang sayang bangsa Melayu, aku sayang sejarah bangsa ni... tapi kadangkala aku rasa baik aku ikut jejak ahli akademik, kaji sejarah lepas tu pegi kelas mengajar.. korang yang bawah-bawah sembang berapi ni lantaklah...

Bersambung kat Melaka pulak nanti...

KSM