Ulasan Republik Sungai Golok

By //

Hari ini saya curi sedikit masa untuk mengulas buku RSG. Buku yang ditulis oleh Isma Ae seorang penulis dari Patani yang sedang meningkat naik dengan caranya sendiri. Sebenarnya ini buku kedua beliau yang sudah saya khatam. Bukunya yang pertama bertajuk Ratu-ratu Patani. Alhamdulillah buku RSG saya berjaya habiskan dalam masa 2 hari. Buku yang mengandungi 10 bab dan setebal 328 halaman ini berkisarkan seorang kanak-kanak bernama Ramlee yang hidup di perbatasan Malaysia-Thailand iaitu di kawasan Sungai Golok.

Pada saya pelbagai perasaan yang muncul dan timbul. Ia sebuah buku bagaimana seorang kanak-kanak yang berbelah bahagi hatinya. Antara taat setia dan kasih sayang Ramlee ingin agar dirinya sebagai Melayu berada di Malaysia walaupun sebahagian hatinya berada di Thailand. Sejujurnya pada saya ia seolah-olah kisah benar yang memaparkan kisah kehidupan segolongan manusia yang tinggal di sempadan. Ia sesuatu konflik yang sukar hendak dibahaskan kerana persoalan ini nyata melibatkan perasaan yang berbelah bagi.

Ramlee yang dibesarkan dalam sebuah keluarga miskin hidup menjalani kehidupan sebagai penyeludup beras, lembu dan lain-lain barang harian malah hampir kesemua penduduk disitu melakukan pekerjaan ini demi sesuap nasi. Bagi mereka selagi tidak menyeludup dadah dan senjata api maka tiada salahlah mereka melakukan aktiviti berkenaan. Tapi sudah menjadi adatlah bagi 2 buah negara iaitu Thai dan Malaysia isu politik sempadan haruslah dijaga serapi mungkin untuk mengelak sebarang pergeseran politik yang teruk. Di tambah pula dengan beberapa isu ketengangan yang berlaku di Patani menyebabkan kedua-dua negara terpaksa menjaga hubungan politik diantara satu sama lain dan cuba beralah dalam beberapa isu tempatan. Pada pandangan saya mereka (Patani) inginkan kebebasan dan masih terus berharap akan bersama dengan Malaysia sebagai orang Melayu yang diakui bangsanya.

Selain itu terdapat beberapa watak lain yang dipaparkan antaranya Faizal, Irfan, Ahmad, Fatimah. Setiap watak ini turut menghadapi konflik diri yang sama namun tidaklah sehebat Ramlee yang berdepan pelbagai situasi seharian. Seorang budak lelaki yang berumur 10 tahun tidak bersekolah namun bersemangat untuk belajar walaupun ayahnya sendiri agak keberatan untuk menghantarnya. Namun emaknya menghantar Ramlee untuk belajar bahasa Thai di Wat dengan harapan anaknya itu mempunyai masa depan yang cerah. Perihal bahasa Thai inilah antara perkara yang menarik tentang buku ini kerana 30% buku ini menyelitkan bahasa-bahasa asas Thai yang secara tidak lansung menarik para pembacanya untuk belajar bahasa Thai termasuklah saya. Di sekolah ini juga terdapat kisah yang membuatkan perasaan saya sendiri bercampur-baur. Tak reti nak tulis macam mana. Korang kena baca sendiri.

Antara kisah lain yang diselitkan ialah tentang pasukan bola sepak dua negara iaitu Border United dan Tebing All Star. Kisah ini mengingatkan saya sendiri yang pernah bermain bolasepak pada waktu usia 10-15 tahun dahulu. Namun kematian Ahmad menyebabkan pasukan Tebing All Star tewas setelah berjaya mengalahkan Border Uniter 3-0. Dua pasukan ini mewakili mana? anda sendiri kena baca. hehe..

Pada bab penutup buku ini akhirnya Ramlee bersama keluarganya ditangkap oleh emigresen ketika cuba melarikan diri. Pada mereka yang pernah hidup di sepanjang sempadan Malaysia-Thai saya syorkan supaya anda dapatkan buku ini. Saya yakin anda akan merasai apa yang Ramlee dan rakan-rakannya rasai atau mungkin saja menjadi Faizal seorang anak polis yang menganggap undang-undang harus ditegakkan tidak kiralah perbuatan itu kecil atau besar. Dapatkan di semua rangkaiaan Dubook Press.

Tahniah buat penulis. Saya kasi 4/5 bintang untuk buku ini.

“Negara Patani ada dalam hati saya - Ramlee”

p/s Novel beliau menyebabkan saya terinspirasi untuk menulis novel saya sendiri.

Kembara KSM Siri III – Masjid Tua Melaka : Menara Azan dan Menara Perang?

By //



Masjid Kampung Hulu

Selepas itu kami meneruskan perjalanan ke Masjid Kampung Hulu, singgah disana terasa damai dan tenteram, walaupun tiba pada waktu tengah hari namun tak terasa lansung terik mentari. Ya mungkinlah akan ada yang cakap masjid ada segala fasiliti takkanlah nak panas. Emm.. Ntahla..mungkin kalian kena merasainya sendiri. Dipercayai Masjid Kg Hulu ini wujud sejak Islamnya Melaka yang bermakna ia sudah wujud selama hampir 600 tahun. Maka tidak hairanlah jika ada mereka yang datang membawa anak untuk mandi dan botol minuman untuk pelbagai kegunaan. Orang kata ambil berkat dan air kolah masjid pula tu.. khaifiatnya ada.

Admin sangat tertarik dengan binaan menara masjid itu begitu jugalah dengan lela rentaka yang terletak disitu. Saya cuba membayangkan bahawa masjid itu juga berfungsi sebagai menara kawalan manakala menara itu pula adalah menara tinjau sebab jika diamati dari beberapa rekod Portugis, kedudukan Masjid-masjid tua di Melaka ini sangat berhampiran dengan laut dan saya pernah lihat sebuah rajah dimana A Famosa pernah bersambung dengan menara Masjid Tengkera. Maka apakah kemustahilan kita tentang fungsi masjid-masjid tua ini menjadi benar?. Setakat ini kami hanya sempat melihat 2 masjid saja yang mempunyai lela rentaka dan bermenarakan batu. Apakah masjid-masjid tua yang lain mempunyai struktur yang sama?.

Bersebelahan masjid ini terdapat laluan lebih kurang 200m ke makam Almarhum Shamsudin Sumatrani dan disitu juga terletak makam para pahlawan dari Acheh yang menyerang Melaka pada zaman pendudukan Portugis di Melaka. Alhamdulillah makam ini telah dipulihara dengan baik oleh pihak PERZIM. Mungkin ramai lagi yang tidak tahu tentang makam-makam ini, maka admin nasihatkan pergilah melihat sendiri dan alami sendiri. Mungkin anda akan merasa satu perasaan dendam kerana dijajah dan peritnya melihat negeri Melayu yang lain dirampas oleh agama lain. Selama 130 tahun Melaka dijajah oleh Portugis dan terus dijajah sehingga 1957.

Sesungguhnya semua pihak harus melihat semula semua keadaaan ini dengan hati yang terbuka. Ini bukan zaman hendak berbalah siapa yang berhak di atas takhta, ini zaman yang penyatuan seluruh anak watan diperlukan bagi menghadapi mara bahaya yang kian mencengkam.

Selepas jihad merdeka di Melaka 300 tahun kemudian muncul pula kisah Perang Kedah Siam. Insya Allah akan dicoret serba sedikit sepanjang Kembara di Kedah tempoh hari. Apa pun dapatkan buku Gajah Putih Di Bumi Geroda : Perang Melayu Siam terbitan kami!

Alfatihah

Makam Pahlawan Melaka


Kembara KSM Siri II - Kisah Pahlawan Melaka 1511 DiSembelih dan Dicampak Ke Kandang Babi

By //
           Alhamdulillah, setelah habis misi di Bentayan Muar, saya meneruskan pula perjalanan ke Melaka. Dari Muar kami terus ke makam Tun Teja Ratna Benggala. Kami pun tak sangka dapat tiba disitu, mungkin atas sebab sudah pasang niat hendak mengkaji tentang Johor-Pahang-Patani. Apabila
disana, syukur makamnya dipulihara dengan baik oleh pihak Perzim siap ada penerangan lagi. Jadi sepanjang masa di kawasan makam tu kami dapat cerita bahawa makam baginda bukanlah disitu tapi di dalam kawasan bendang yang letak bersebelahan dari makam yang dibaik pulih tu. Niat nak pegi tengok tapi sebab padi tengah berbuah-buah kami hanya mampu sedekah fatihah buat arwah baginda. Walau macam mana pun penerangan di makam tu berbeza sikit dengan cerita yang kita baca dalam buku dan tengok filem, iaitu semasa Hang Tuah melarikan Tun Teja ditengah lautan tentera Melaka telah berperang dengan askar Pahang namun askar Pahang ditewaskan. Menarik versi ni...

        Selepas itu kami meneruskan perjalanan ke Bukit Serindit, sepanjang perjalanan tu kami dapat tengok pelbagai bukti sejarah Melaka dari zaman Portugis sampailah Belanda termasuk juga makam Raja Haji Marhum Ketapang. Tapi tak singgah pun sebelum dalam hati teruja sangat nak tengok makam Bukit Serindit. Pengalaman pertama ni nak naik Bukit Serindit. Tapi bila sampai kami terkejut sebab kawasan bukit tu ialah kawasan kubur orang-orang Kristian. Kubur-kubur dari zaman Portugis lagi.. fuhh.. kubur 1511 elok terjaga siap di atas kawasan yang tenang dan damai. Jauh sayup
Makam Tun Teja
mata memandang nampaklah seluruh Melaka dan tak jauh dari situ terletak Bukit Cina. Di atas Bukit Serindit tu terletak Makam Tua yang dikatakan wujud sejak 1450 lagi dan dipercayai disitulah makam bonda Parameswara. Nak cerita lebih kami pun tak tahu sebab tak kaji lagi. Tapi adalah maklumat lain kami dapat.. bab tu kalau korang nak tahu pegi cari sendiri.

      Lepas habis tengok-tengok makam tu kami pun keluar dan lalu ikut Bukit Cina, tapi tak singgah pun sebab kesuntukan masa, sepanjang laluan tu nampak la kesan-kesan macam tembok sekeliling bukit. Adakah sekitar kedua-dua bukit ni ada istana atau rumah?. Tak reti nak bayang rumah atas bukit tembok batu. Kalau ada sape-sape yang pandai lukis tu. Tolong lukiskan kejap lepas tu bagi admin.

      Jadi lepas tu kami nak menghala ke Masjid Kampung Hulu, lalulah jalan belakang Bukit Saint Paul@ Bukit Senjuang. Tak paham la kenapa Bukit St Paul tu tak ubah balik nama dia ke Bukit Senjuang. Patutnya kembalikan nama asalnya sebab bukit tu milik orang Melayu biarpun kita dah kalah perang Melaka. Nak cerita pasal istana Melaka kita takleh pisahkan 3 bukit ni. hmm.. mungkin sebab nak raikan Malaysia kot. Jadilah Bukit Melayu (Serindit) Bukit Cina Bukit Portugis (St Paul). Ni semua salah orang Melayu sebab semangat macam klorok.. cepat betul luntur.. huh!. Sepanjang melalui jalan raya belakang bukit tu, nampaklah makam-makam lama sampailah ke simpang tiga nak menghala ke Bandar Hilir. Kawan yang bawa kami bagi tahu makam-makam disitu adalah makam pahlawan Melaka yang ditangkap, kemudian disembelih oleh askar Portugis, mayat mereka kemudian di campak ke kandang babi. Lepas perang tamat, orang-orang Melaka yang hidup mengambil dan menguburkan mereka sepertimana sepatutnya.

         Mungkin ini cerita lisan tapi kami harap dapatlah ia dikaji dan dinilai semula dan kalau boleh
buat lah papan tanda atau digazetkan sebagai kawasan sejarah. Kami orang luar tak tahu benda-benda macam ni dan hanya inilah saja usaha kami. Sedih rasa... dalam orang lain sibuk cari tapak istana dan siap gadoh Masjid Agung Melaka tu diperbuat dari batu atau kayu. Mereka lupa orang-orang yang pernah hidup dan lihat sendiri rupa bandar Melaka. Siapa pun tak ambil peduli tentang mereka.. patutlah guru-guru kami pesan bila lalu makam, ucapkanlah salam dan sedekah fatihah..

Al Fatihah...

Siapa COPYPASTE tak minta izin, admin TAK HALAL.


bersambung...

Promo sikit

Jangan lupa beli buku kami bertajuk Perang Melayu Siam, sila ikuti link tertera untuk maklumat lanjut.

https://www.facebook.com/commerce/products/1105629936186053/

Makam Bukit Serindit

Kembara KSM Siri I - Kota Bentayan : Kubu Sate Sultan Mahmud...

By //



Pada hujung minggu lalu, aku berpeluang mengembara ke Muar dan Melaka. Sepanjang perjalanan dari Kuantan itu terlalu banyak perkara yang bermain di fikiran. Dalam kereta aku dok bayang mesti so called “Kota Bentayan” ni ada tapak dan artifak. Aku bertolak dari sini jam 9 malam dan sampai di sana jam 1 pagi. Dipertengahan jalan hampir nak terbabas kat Bukit Kepong. Angker betul..huhu.. tapi demi Kota Bentayan aku gagah jugak.. dan lagi satu sebab aku terkesan dengan buku “Anak Bentayan” terbitan DBP. Terkadang aku fikir hanya sejarahkah dunia aku ni?. Hanya ini sajakah pengetahuan aku?. Tapi tujuan aku kesana adalah untuk mencari sejarah hubungkait sejarah Johor-Pahang-Patani dan atas sebab tulah aku hubungi kawan aku disana.

Sebelum bertolak kesana aku pun terfikir apa salahnya kalau dibuat program sembang santai dengan orang-orang Muar dan alhamdulillah datanglah mereka-mereka yang ingin tahu dan berkongsi pandangan tentang sejarah Muar. Mungkin bandar Muar Tua ini tiada kaitan dengan apa yang saya cari tapi aku yakin ada sesuatu sejarah yang akan menanti aku pada masa depan. Sebenarnya aku dah mula bosan dengan perangai orang-orang kita ni, sembang sejarah, nak buat revolusi sejarah, pung pang sana sini.. last apa pun tarak.. serius aku pun rasa macam dah malas nak share kajian aku. Pada aku orang kita ni tak “supportive” lansung. Semua nak mudah, nak free. Entahla kadang aku kecewa...


Kubu Bentayan
Add caption

Bila sampai di Muar aku pegi lepak depan Bentayan, kat situ cuma ada tugu “Disinilah Kota Benyatan”. Aku pun fikir, ape jadah tugu ni.. mana pegi tinggalan kota? takde ke galeri ke ape ke yang leh kasi aku “visualize” rupa kota ini. Selama 3 tahun aku ulang alik Muar. Mati-mati aku ingat ada muzium, rupanya papan tanda je!. Pfft... sedih betul.. Sambil makan satey Muar tu aku dok fikir sebelum dorang ratakan semua ni mesti ada laporan dan rekod dibuat dan mesti ada gambar diambil tapi yang paling aku tak paham kenapa dorang ratakan kubu ni?. Apa yang cuba nak diselindungkan? Gila ke.. kubu tu bukan leh kasi “effect” kat nasab sapa-sapa pun... Jauh dalam hati aku sambil kunyah sate tu aku yakin mesti ada rekod dibuat tentang kota.. Tapi siapa pula hendak mengkaji dan membeleknya semula?. Siyes aku yakin takde sape nak buat dan habis setakat sembang. Propa je lebih. Masa aku lepak dengan budak-budak Muar ni dorang cerita la yang dorang sendiri pun tak berapa tahu sangat pasal sejarah Bentayan dan Muar ni. Aku tak salahkan dorang sebab dorang pun dok cari balik sejarah silam tapi takdela sampai tak tau apa lansung, ada la jugak dorang ajak aku gi Kota Buruk dan Makam Pagoh cuma pada aku cukuplah dorang datang tanda sokong gerakan kami ini...

Bukit Kepong
30 tahun hidup ini lah pertama kali
Lepas hampir 3 jam sembang santai akhirnya aku buat konklusi aku sendiri bahawa sejarah kita diambil orang sebab tangan kita sendiri!. Takyah salah orang ke kaum lain ke ape ke.. semuanya sebab tiap kali ada orang usaha buat balik sejarah ni ada je korang kondem atau sekadar tengok lepas tu blah... Kalau tengok Muar hari ni memang best sebab moden dan tersusun tapi dari sudut sejarah silam aku rasa dah takda apa. Ntahlah tunggu anak tempatan punya cerita macam ada takda je.. aku teringin betul nak tahu pasal Muar zaman Melaka kemudian zaman Johor Lama, bab nasab ke ape aku tak minat. Takde pekdah pun kat aku...


Masjid Muar
Add caption
Cuma aku nak pesan kalau korang betul minat nak buat meh la sini aku tolong apa yang patut, korang ingat aku pegi Seminar Antarabangsa, terbitkan buku dan jumpa Prof Dr Sejarah tu sebab nak femes ke?, aku buat semua tu sebab aku nak ada hubungan antara kita rakyat ni dengan ahli akademik. Mungkin korang tak nampak... tapi kisah Kota Bentayan ni membuktikan tanpa usaha bersungguh orang Melayu, sampai kiamatla korang dok harap orang lain dan salahkan orang lain. Selagi takda kajian sebenar tentang hubungkait kota ni dengan Melaka sampai bila-bila pun korang dok marah A Famosa tu kat Bandar Hilir. Tapi tula semangat macam buih coke, berombak bila ramai, bila buih tu meletup-letup berapa kerat je tinggal. Ikut hati nak kaji sejarah ni macam-macam aku nak buat macam-macam keinginan aku.. pegi jumpa orang luar dorang pun cakap "apebendalah sejarah Malaysia ni".. sedih beb.. FYI Aku & team aku bergerak atas dana sendiri, duit jualan buku yang ada dalam page ni lah buat modal nak turun lapangan. Karang tak turun lapangan korang jugak yang banyak bunyik. Kami takde dapat dana ke ape... (saja nak bagi tahu sebab orang ingat KSM ni kaya raya).

Tapi alhamdulillah adalah orang sumbang kasi tempat tidur sebab Aku dan dorang sayang bangsa Melayu, aku sayang sejarah bangsa ni... tapi kadangkala aku rasa baik aku ikut jejak ahli akademik, kaji sejarah lepas tu pegi kelas mengajar.. korang yang bawah-bawah sembang berapi ni lantaklah...

Bersambung kat Melaka pulak nanti...

KSM

Kisah Orang Kedah Diseksa

By //
12 November 1821 merupakan tarikh yang tidak akan dilupakan oleh seluruh rakyat Kedah kerana pada detik itulah Kota Kuala Kedah diserang setelah 5 bulan sebelumnya Pulau Langkawi telah dimusnahkan.

Setelah menyerang Kota Kuala Kedah dan membunuh seluruh penduduk kota tersebut, angkatan Ligor telah melakukan pelbagai jenis penyeksaan kepada orang-orang melayu yang berjaya ditangkap.

Selain daripada wanita dirogol, para lelak di pasung atau dipenggal kepala. Terdapat bentuk penyeksaan yang lain dikenakan keatas mereka yang tertewas itu.

Sesungguhnya peristiwa inilah yang paling kejam sekali sepanjang Kedah berada dibawah penjajahan Thai. Tidak dapat dibayangkan bagaimana keadaan yang sangat sengsara yang perlu di hadapi oleh orang – orang Kedah pada waktu itu.

Disini admin kongsi sebahagian bentuk penyiksaan yang dijalankan ialah

1) dengan cara memasak banduan hidup-hidup di dalam pokok yang berlubang dengan mangsa dibogelkan dan tangan terikat ke belakang. Mangsa diletakkan di dalam lubang itu dan lemak diletakkan atas kepala mereka. Lubang dan pokok itu kemudiaanya dilumur dengan lumpur agar pokok tersebut tidak terbakar dan mangsa dibiarkan masak hingga mati.

2) Mangsa di bawa ke kuala sungai yang berlumpur dimana di tempat itu mempunyai pokok-pokok yang baru tumbuh dan sangat tajam. Mangsa diletakkan dalam kedudukan bersila dan dibiarkan hingga usus mereka ditembusi hingga mati.

Terdapat pelbagai lagi bentuk penyiksaan ketas mereka yang tidak pernah diceritakan kepada umum namun pernah dicatatkan oleh penjajah barat ratusan tahun dulu! dan kami bongkarkan untuk suatu kebenaran!

Untuk membaca lebih lanjut klik

https://www.facebook.com/KitabSejarahMalaya/photos/pcb.935858926522891/935848299857287/?type=3&theater.

Al fatihah buat para moyang yang telah pergi...

NHAK.

SEJARAH AWAL BRITISH DI BORNEO

By //



Pada tahun 1763, Sultan Sulu telah bebas daripada penguasaan Sepanyol apabila Manila telah ditawan oleh British. Pembebasan ini menyebabkan Sultan Sulu menyerahkan kawasan yang dikenali sebagai Sabah kepada British. Sebenarnya kawasan tersebut telah diserahkan kepada Sultan Sulu pada tahun 1622 oleh Sultan Brunei kerana membalas jasa orang-orang Sulu menghapuskan sebuah pemberontakan. 

Pada tahun 1773 barulah pihak Kompeni Hindia Timur membuka penempatan di Pulau Balambangan yang terletak di Teluk Marudu. Namun pada tahun 1775 kawasan tersebut telah diserang oleh orang-orang Sulu dan telah ditinggalkan. Pada tahun 1803 kawasan tersebut telah dibuka sekali lagi dan dibiarkan begitu saja sehinggalah James Brooke datang pada tahun 1839.

Sepanjang tempoh 1803-1839 itu kawasan pantai Sabah menjadi sarang-sarang lanun manakala kawasan hutannya yang tebal pula didiami oleh orang Murut dan Dusun yang biasanya “mengayau”. Setelah kedatangan Brooke barulah kawasan-kawasan lanun ini dihapuskan satu persatu dan setelah usaha penghapusan ini selesai Sultan Brunei telah menyerahkan Labuan kepada James Brooke pada tahun 1846 dan sejak itu bermulalah penjajahan Sabah secara moden.

Akibat daripada kekacauan dan kelemahan pentadbiran Brunei akhirnya North Borneo Charted Company telah berjaya mengambil alih Sabah manakala James Brooke pula menumpukan penguasaannya di Sarawak. Pada waktu yang sama Belanda lebih menumpukan perhatian mereka di kawasan Kalimantan namun tidak dapat dipastikan sejauh mana penguasaan itu berlansung.

Dipetik dan diolah dari buku :

Sabah Satu Kajian Geografi Tempatan, DBP, 1982.

''Saya orang Malaya tapi saya anggap Sabah dan Sarawak saudara saya!''

Ulasan Buku Ratu-ratu Patani.

By //

 
Ini merupakan ulasan buku ketiga sepanjang saya berada di dalam laman blog ini. Kebiasaannya saya akan ulas buku-buku genre fiksyen atau penulisan bebas tanpa mementingkan sesuatu kaedah atau gaya bidang ilmu. Buku – buku yang dipilih pula berdasarkan pemikiran sosial masyarakat yang kadangkala berkaitan dengan peristiwa sejarah. Saya tinggalkan dunia ulasan ini kerana menumpukan kajian saya sendiri berkenaan Perang Kedah Siam. Tahun ini dalam keadaan tenang saya ingin membuat ulasan berkenaan buku bertajuk Ratu-ratu Patani tulisan Isma Ae yang berasal dari Patani namun membesar di Malaysia.

Buku bercorak fiksi ini pada hakikatnya sebuah perjalanan sejarah yang begitu panjang namun telah berjaya dipadatkan menjadi satu cerita sejarah yang menarik. Kisah yang berlatarbelakangkan Negara Patani pada abad ke 15 hingga ke 16 ini membawa kita kepada zaman para Ratu-ratu Patani yang sangat terkenal di serata alam Melayu ini.

Bab-bab awal buku ini lebih menjurus kepada pembentukan Patani serta penerimaan Islam oleh Sultan Bahadur setelah diubati oleh Tok Pasai beberapa kali. Kemudian barulah muncul Syeikh Fakih Ali sebagai penasihat Agama Islam bagi negeri Patani. Namun dalam bait-bait awal ini menggambarkan sebuah harapan dan cita-cita seorang tuan bernama Pak Tani bahawa satu masa nanti kampung yang dibukanya akan menjadi antara pusat kota negara Melayu yang teragung.

Perebutan kuasa didalam istana pula menjadi duri dalam daging didalam istana Patani bermula dengan pembunuhan Sultan Patik Siam hinggalah kepada Raja Kali pada zaman Ratu Kuning. Begitulah juga pengkhianatan oleh pembesar-pembesar Patani yang ingin duduk di singgahsana Patani itu.

Perasaan saya agak bercampur baur apabila membaca buku yang setebal 310 halaman ini. Saya berjaya habiskan dalam masa 2 hari kerana didalam 45 bab ini ada diantaranya membuatkan saya berfikir panjang dan cuba menjiwai zaman Patani itu namun saya merasa ada sesuatu yang tertinggal didalam penceritaan ini. Walaupun begitu usaha penulis menceritakan semula dan saya percaya penulisan ini adalah gabungan cerita lisan yang beliau cari serta dari pelbagai pembacaan buku sejarah haruslah saya puji. Jelas terlihat kesungguhan beliau untuk cuba menyedarkan masyarakat Patani khususnya bahawa di Kuala Bekah dan Tambangan itu terdapat satu kisah agung yang tak mungkin dapat dipadam sejarahnya walau dengan apa cara sekalipun. Saya sangat ingin tahu bagaimana timbulnya nama Negeri Buluh Perindu dan apakah bendera asal Patani berlukiskan buluh?

Selain itu, kisah Ratu Ijau, Ratu Biru dan Ratu Ungu begitu menarik sekali kerana tiada sapa menyangka pada zaman itu akan muncul pemimpin dari kalangan wanita yang akan menggoncang dunia Melayu apatah lagi kerajaan Ayutthaya. Kebijaksanaan dan ketegasan mereka berjaya menyelamatkan negara itu dari segala kancah kesulitan yang tak pernah jemu mencengkam.

Namun setiap Ratu itu boleh dikatakan mati dalam keadaan sedih dan tidak tenang kerana masalah-masalah negara dan keinginan mereka menyelamatkan rakyat Patani tidak pernah selesai, bak kata penulis mati itu pasti dan tiada siapa dapat menghalangnya. Begitulah jua keadaan yang berlaku kepada 3 ratu tadi.

Dulu saya agak skeptikal tentang Melayu Buddha di Ligor,Songkla dan Patthalung namun gambaran awal penulis ini telah membuka sedikit kepercayaan saya untuk mengkaji dan melihat semula serta mencari dimanakah orang-orang Melayu Buddha di Segenting Kra ini kerana dari sudut sejarah, bahan kajian tentang mereka hampir tiada lansung. Saya lebih memandang sudut sejarah yang cuba dibawa penulis walaupun apa yang ditulis itu bercorak sastera. Terdapat sebegitu banyak bahan diluar sana yang telah di “hint” oleh penulis. Jelas abad ke 16 ini memperlihatkan kuasa-kuasa barat yang mempunyai sudut pandang tersendiri tentang Patani dan sudah pastilah untuk melihat keadaan Patani, bahan penulisan mereka haruslah dikaji. Pada saya mungkin inilah harapan penulis kepada sejarawan-sejarawan Melayu dan dunia. Hubungan Patani – Ayutthaya juga telah digarap sebaik mungkin oleh penulis namun percubaan Prasat Thong untuk menguasai Patani sangat mengujakan begitulah jua pengkhiantan Okpya Decu ketika Patani diambang peperangan.

Penulis juga berjaya memahamkan saya tentang konsep Patani Besar dan Patani Kecil dan bagaimana pula pusat pemerintahan Patani berpindah kepada Kelantan semasa zaman Raja Sakti I. Puncanya datang daripada sikap Ratu Kuning yang tidak menyangka bahawa Raja Muda Johor iaitu suami baginda akan membuat onar didalam istananya sendiri. Tidak disangkakan peristiwa ini telah menyebabkan Ratu Kuning memendam kesedihan yang amat dalam sehingga tidak memperdulikan lagi pemerintahan negara yang akhirnya membawa kepada kemangkatan Ratu Kuning dan dimakamkan di Kelantan.

Sebagai penutup, ada satu harapan yang cuba ditimbulkan oleh penulis. Walaupun ia sebuah novel namun pada saya ia seoalah sebuah iktisar sejarah Patani yang masih banyak misterinya. Satu pengkisahan yang menarik dan menimbulkan keinginan saya untuk mengkaji hubungan Kedah-Patani pada satu masa dulu serta apakah yang menyebabkan hampir semua negeri Melayu sanggup menghantar bunga emas kepada kerajaan Thai sehinggalah pada tahun 1842.

Rasa teringin pula hendak menulis sebuah novel tentang Sejarah Perang Musuh Bisik dan menyambung kajian Perang Melayu Siam siri II, hehehe... Apapun dari 5 bintang saya kasi 3 bintang buat penulis dan tak sabar pula saya hendak membaca Republik Sungai Golok tulisan beliau yang telah 3 bulan berada di pasaran.

Kami orang Patani adalah bangsa Merdeka!

MHR.


















Ringkasan Buku dan Rakaman Suara semasa Bicara Buku di Pesta Buku Selangor

By //

Perang Melayu - Siam merupakan perang yang paling lama dan paling kompleks dalam sejarah Melayu moden dari abad ke 18 hingga abad ke 20. Perang ini juga merupakan perang yang paling lama menimpa bangsa Melayu di kawasan utara Semenanjung Tanah dan telah memakan masa selama hampir 150 tahun. Di dalamnya terisi penuh suka dan duka rakyat di utara tanah air iaitu Kedah, Perak, Patani, Kelantan dan kawasan Selatan Thai yang kita kenali hari ini. Ia merupakan sebuah sejarah yang kekal terpahat dalam ingatan kita sampai bila-bila. Pengkajian ini lebih tertumpu kepada kisah perjuangan rakyat Kedah yang paling banyak menerima kesan semasa penjajahan Thai pada masa yang lalu. Walau bagaimanapun buku ini juga akan cuba memberi gambaran kepada kempen – kempen peperangan yang melibatkan semua negeri-negeri Melayu dengan Siam dari 1767-1842.


             Diantara kuasa dan dendam diantara keinginan bertakhta dan menyelamatkan rakyat diantara bijih timah dan kemajuan negeri. Pihak istana Kedah telah sedaya upaya mengatasi kesemua masalah ini dengan penuh ranjau. Penjajahan ini tamat secara rasminya apabila Perjanjian British – Siam ditanda tangani pada tahun 1909 yang telah menghilangkan sebahagian besar kawasan Kedah dan memisahkan Patani dari dunia Melayu. Setelah 136 tahun pemisahan Selatan Thai dari Negeri - negeri Melayu fakta yang biasa kita baca ialah punca peperangan di Kedah datangnya daripada pengkhianatan oleh golongan bangsawan Kedah sendiri yang menginginkan kekuasaan bagi diri mereka sendiri. Hal yang sama berlaku kepada hampir kesemua negeri – negeri Melayu yang lain iaitu Perak, Selangor, Patani, dan Kelantan yang pada waktu itu menerima kesan secara lansung daripada Kerajaan Chakri. Namun kesilapan dari dalam dan pengkhianatan yang berlaku telah memudahkan lagi tentera Thai menakluk, menjarah dan membunuh semua orang Melayu di negeri tersebut.

            Namun kajian ini juga ingin membawa kepada satu sudut lain yang mungkin akan membuka minda anda tentang apakah penyebab – penyebab lain yang membawa kepada keinginan Siam untuk menguasai Negeri – negeri Utara dan Ligor yang berusaha sedaya upaya untuk menguasai selatan Thai. Hari ini walaupun terpisah dari sudut kenegaraan namun hubungan budaya dan sejarah bekas negeri- negeri Melayu namun semuanya kekal sehingga kini. Kajian ini bukanlah bersifat akademik ia sekadar penulisan biasa yang diharapkan mampu memberi sedikit gambaran tentang keadaan yang berlaku serta segala penulisan didalam buku ini adalah bersifat pandangan peribadi penulis semata – semata. 

            Pada dasarnya kajian ini mungkin dianggap sebagai sebuah bahan penulisan yang menyambung atau mengumpulkan hampir kesemua kajian-kajian terdahulu namun ternyata dalam membuat pengkajian ini telah ditemukan pelbagai pendapat, hipotesis dan teori yang berbeza dari sejarawan seluruh dunia. Masing-masing melihat Perang Melayu-Siam ini dari kaca mata mereka yang tersendiri. Di kaca kita sebagai mangsa sudah pastilah kita melihat tindakan Thai itu tersangat kejam dan tindakan British pula begitu menganiayakan kita. Namun tidak pula bagi pihak Thai kerana sebagai penakluk sudah pastilah nafsu untuk menguasai tiap inci tanah di Alam Melayu ini begitu membuak-buak. Manakala British pula lebih kepada sikap opportunisnya yang datang semata-mata untuk memonopoli laluan perdagangan utama dunia pada ketika itu.
            Walaupun begitu agak menjengkelkan apabila penulisan British samada dari sudut rekod rasmi,jurnal dan sebagainya mereka mendakwa bahaawa mereka merupakan sekutu kepada Sultan Kedah sedangkan tiada satu pun tindakan yang diambil oleh mereka menguntungkan pihak Kedah kecuali di pihak mereka semata. Seharusnya kita tidak harus lagi terpengaruh dengan dakyah yang seperti ini kerana sepanjang tempoh 1767-1842 British lebih mementingkan kedudukan Thai dan ia terbukti apabila British menyerang Burma pada tahun 1824 sedangkan mereka hubungan mereka adalah lebih lama berbanding dengan hubungan British-Thai. Walaupun terdapat sebilangan pegawai British di Pulau Pinang menyebelahi Sultan Kedah namun keputusannya tetap sama iaitu Kedah tetap juga terjajah pada akhirnya.
            Kesan daripada sejarah ini muncul pada tahun 1850an dan seterusnya apabila British menguasai negeri-negeri Melayu sedikit demi sedikit manakala Thai pula mencengkam kawasan-kawasan selatan dan Segenting Kra. Kajian ini belumlah sempurna kerana terlalu besar lapangan kajiannya yang secara tidak sedar menimbulkan pelbagai pendapat tentang apakah sebenarnya yang berlaku kepada sejarah Melayu semenjak kedatangan British pada tahun 1767 itu. Terpenting sekali dalam menilai semula sesebuah sejarah semua pihak haruslah menumpukan memahami situasi, politik dan keadaan semasa yang berlaku pada waktu itu. Sejarah harus dilihat dengan lebih luas konteksnya bukan seperti melepas batuk ditangga yang pada akhirnya tidak menyelesaikan apa jua masalah-masalah dalam sejarah terutamanya di peringkat bawahan dan generasi akan datang.
 Kepada Allah Kita Berserah!.
Gajah Putih Di Bumi Geroda
ISBN 978-967-13777-1-0
RM 50.00

Maklumat lanjut sila layari fb
https://www.facebook.com/KitabSejarahMalaya/



Sebahagian rakaman video yang dapat kami kongsi semasa Bicara Buku "Gajah Putih Di Bumi Geroda:Perang Melayu Siam 1767-1842 dengan kerjasama Taman Pustaka  di Pesta Buku Selangor pada hujung Julai yang lalu.




Sifat Melampau assobiyah Melayu

By //
Orang Melayu ni sebenarnya assobiyah secara mereka tidak sedar. Pada hemat saya mereka akan memandang bangsa Melayu sebuah bangsa yang mulia dan amat tersentuh apabila apa saja pengkisahan, perbincangan atau penulisan yang bertemakan Melayu dimunculkan di mana saja. Setelah hampir 3 tahun saya melihat, menilai dan membaca perbincangan orang Melayu didalam fb ni saya lihat Orang Melayu ini bersifat perkauman namun tidaklah kuat sepertimana Arab kerana :


1. Orang Melayu tidak suka ada dikalangan kaumnya menjadi Arabisasi, Baratisasi dan lain-lain sebagai contoh kerana bagi kebanyakkan orang Melayu mebudayakan cara Melayu adalah lebih mulia dan lebih kuat jatidirinya.

2. Orang Melayu menganggap semua orang berkulit sawo matang adalah Melayu walaupun negara-negara tersebut ada sebahagian darinya tidak suka disebut sebagai Melayu.

3. Orang Melayu tidak suka semangat kenegerian/kesukuan melebihi bangsa Melayu itu sendiri. Contohnya errr..

4. Orang Melayu akan menyokong apa jua produk buatan Melayu asalkan jangan ada "babi". Disebabkan ini juga orang Cina terpaksa tukar nama syarikat kepada nama Melayu ataupun mengambil pekerja-pekerja Melayu supaya orang Melayu membeli barangan mereka. Kuasa pembeli milik orang Melayu. Ingat tu!

5. Bab politik memang nampak sangat berpecah disebabkan masing2 ada kepentingan tapi hakikatnya benda ni berlaku dalam semua kaum. Orang Melayu je terlebih gedik dan ada suara kata kalau tak buat mcm tu orang Cina dan India akan bersatu dan bila pilihanraya mereka akan menang sebab majoriti kaum. Jadi pada bab ni kalau ada calon Melayu undi jela Melayu kurang lebih kita tetap majoriti. Kaum lain boleh buat takkan kita takleh buat...Nak main politik ni biar cerdik sikit ye...kekeke

6. Orang Melayu tak suka agama,bangsa dan negaranya di cabar dan institusi kesultanan di ganggu gugat oleh mana-mana pihak kerana bagi marhaen Sultan adalah lambang kesatuan mereka.
Secara kesimpulannya, untuk memahami semua keadaan ini, kena banyak baca buku. Memahami persekitaran dan keadaan sekeliling secara tidak lansung dapat mengimbangi pemikiran dan tindakan kita.

7. Hari ni orang Melayu yang terlebih atau tak reti agama atau belajar agama separuh jalan akan kata Melayu ni assobiyah melampau sedangkan dia sendiri tak fikir bahawa di Malaysia ni, orang melayulah pendokong kuat agama Islam. Persoalannya bagaimana agama hendak kuat kalau bangsa yang menganutinya goyah?.

Definisi asobiyyah yang diberi oleh Nabi Muhammad SAW dapat difahami menerusi hadith Baginda SAW :

Seorang lelaki (ayah perempuan yang meriwayatkan hadith) bertanya: Wahai Rasulullah, adakah dianggap ashobiyyah, puak orang yang sayang kepada kaum bang
sanya? Jawab Baginda s.a.w.: Tidak, tetapi ashobiyyah ialah apabila seorang itu menolong bangsanya kepada kezaliman. (hadith riwayat Abu Daud, Ibn Majah dan sebagainya) Imam Al-Munawi ketika mensyarahkan perkataan Ashobiyyah lalu berkata:
“Iaitu membantu kezaliman…” (rujuk Aun Al-Ma’bud)


Tapi guru saya pernah cakap "hijab ilmu tak dibukakan kepada semua orang selagi dia tidak berusaha. Masing-masing ada kelebihan dan sudut pandang maka raikanlah perbezaan pendapat itu".

-Empayar Malayuwiyah-
"Hidup Bermaruah Mati Syahid"

Sejarah Retorik Bangsa Melayu Bersatu.

By //

Selama bertahun-tahun saya sering dengar tentang bangsa Melayu tidak bersatu. Selama bertahun-tahun jugalah saya mencari jawapan apakah benar Melayu ini tidak bersatu? atau apakah retorik dan laungan yang berkoar-koar daripada pejuang Melayu?

Akhirnya alhamdulillah selepas 10 tahun mencari jawapan dan dibuka hijab pengetahuan saya oleh Allah maka bertemulah saya pada jawapan itu. Suatu masa dulu kita digemparkan dengan isu ketegangan kaum
yang apinya tidaklah sebesar mana tapi kalau dibiar mahu juga membakar jiwa dan nyawa.
Oleh itu saya mulakan pengkajian saya dengan kaum Cina tahun lepas melalui buku saya iaitu Naga Selatan. Bukunya biasa-biasa saja tapi pada saya sepanjang menelaah penulisan-penulisan dari bangsa Cina sendiri, mereka juga menghadapi masalah ketidaksatuan yang sama seperti Orang Melayu cuma skop kebersatuan itu lebih internasional, tersembunyi dan tidak diketahui.

Jadinya selepas saya faham 30% daripada sejarah kaum Cina ini saya teruskan pula dengan kajian kedua saya sekarang yang bertajuk (Perang Melayu-Siam, InsyaAllah siap Julai nanti). Masih lagi berteraskan skop kajian yang sama iaitu tentang politi dan sosiologi kaum Cina pada abad ke 19 saya menemui dimana kebersatuan kedua-dua bangsa ini dan apakah persamaan diantara kita dan mana-mana bangsa dalam dunia ini.

Isu tidak bersatunya Melayu ini sudah berkumandang sejak zaman Melaka lagi apabila tidak disangka sebuah empayar yang paling kuat berjaya dialahkan oleh Barat, begitulah pula halnya pada zaman Perang 3 segi pada abad ke 17 dan kemudiannya Perang Melayu-Siam pada abad ke 19.Jadi apa yang terpapar selama ratusan tahun ini ialah tidak ada lansung kesatuan diantara orang Melayu. Hakikatnya kita lupa bahawa yang mencorakkan sejarah kita adalah penjajah itu sendiri. Jarum halus yang tertanam di minda Melayu terus dibenam kepada generasi-generasi seterusnya.
Bila bercakap soal penjajah semua orang tak suka dan marah tapi dalam tak sedar ramai juga yang mengiyakan percakapan dan perbuatan penjajah keatas kita. Sebenarnya soal ketidaksatuan ini berlaku dalam semua bangsa di dunia sebagai contohnya Komunis v Kuomintang, Hindi v Tamil, England v Ireland, Parsi v Arab dan banyak lagi contoh yang kita harus lihat. Namun sayangnya ramai yang tak pernah membuat perbandingan antara semua tamadun ini. Apa yang dipandang ialah kejayaan-kejayaan tamadun ini pada masa lalu. Mungkin juga perkara ini tertanggung didalam kajian kemanusiaan maka ia dianggap tidak penting.

Maka dengan sikap ahlul Melayu itulah yang menyebabkan kita sering menganggap perpecahan Melayu tidak berkesudahan. Sepanjang saya membuat kajian ini sudah terbukti Melayu itu akan bersatu apabila diganggu gugat oleh bangsa lain. Contohnya pada tahun 1831 sebanyak 7 negeri Melayu telah membantu angkatan Kedah melawan Siam, pada tahun 1818 sebanyak 5 negeri telah membantu Perak menentang pakatan Kedah-Siam. Begitulah halnya pada zaman PKM dan 13 Mei. Ini bukti yang menjelaskan bahawa kesatuan itu wujud bak pepatah carik-carik bulu ayam pasti bersambung jua.
Orang-orang Cina juga tidaklah bersatu dalam bangsanya sendiri kerana mereka ada beribu-ribu jenis kongsi gelap, beribu-beribu maharaja dan berpuluh-puluh dinasti pula. Samalah seperti tamadun India dan apa jua tamadun di dunia ini. Cuma kita Orang Melayu saja yang tak sedar diri.
Seharusnya kita berusaha menolak dakyah-dakyah yang mengatakan Melayu ini tidak bersatu tidak kira dari siapa pun walaupun dari bangsa kita sendiri. Bangsa Melayu pasti bersatu dengan caranya sendiri. Tak perlu suruh dan tak pelu laung-laung. Bila tersepit tahulah dia mencari jalan. hehehe..
Ingat! Masalah otak manusia itu sama tak kiralah bangsa apa pun yang membezakan ialah sejauh mana kita mampu mencorakkan bangsa kita sendiri dengan warna dan tangan kita sendiri!

Maralah Bangsaku Dengan Ilmu!
-MHR-

KERAJAAN NASRID : PUTERA TERAKHIR YANG DI MURTADKAN

By //

Dinasti Granada  juga di kenali sebagai kerajaan Islam Nasrid di andalusia. Kerajaan ini ditubuhkan pada 1248 Masehi sebelum dikalahkan oleh tentera gabungan Aragon dan Castile pada tahun 1492 Masehi. Ia merupakan dinasti terakhir yang memerintah andalusia yang bermula dari Umayyah hingga ke Dinasti Granada, merupakan satu-satunya kerajaan Islam di Eropah yang pernah wujud.

Antara kemegahan yang dipuja oleh sekalian manusia di seluruh dunia ialah Kompleks Al Hambra yang sering kali mendapat liputan media dokumentari diseluruh dunia. Namun jarang pula kita menyesali akan tamatnya dinasti ini dan apakah yang berlaku kepada orang-orang Islam di sana hingga hari ini.

Ada pihak yang mengatakan mereka telah melarikan diri ke kawasan-kawasan afrika dan ada pula yang telah menjadi murtad kerana tidak mahu dibunuh dan di seksa oleh tentera Aragon dan Castile yang pada ketika ini di perintah oleh Raja Ferdinand dan Ratu Isabella. (Merekalah yang menghantar Ferdinand Magellan yang berjaya menyapu bersih peribumi amerika dan di samping menyapu bersih peribumi orang

Antara punca kejatuhan dinasti ini ialah kerana masalah perebutan kuasa diantara anak (Muhammad XIII @ Baobdil) dan ayah (Abu Abdullah Muhammad XII). Di dalam perebutan itu akhirnya Muhammad XIII @ Baobdil menjadi Sultan Granada. Kekalutan ini telah memberi peluang kepada kerajaan Aragon dan Castile untuk bersatu menentang kerajaan Islam Granada dan pada 2 Januari 1492 terpacaklah bendera kedua-dua kerajaan ini di atas kota Al Hambra. Kejayaan ini juga di puji oleh Columbus sebagai bermulanya era gemilang bagi Kristian Sepanyol (dalam masa yang sama Perang Salib sedang melanda di Mediterania). Peperangan diantara ini juga di kenali sebagai Peperangan Granada yang telah berlangsung selama 10 tahun.

Selepas peperangan ini tamat undang-undang dikeluarkan kepada penduduk Granda iaitu:-

- Tahun 1492 - Kesemua orang Yahudi di paksa menukar agama kepada Kristian atau dihalau keluar.
- Tahun 1501 - Kesemua orang Islam di paksa menukar agama kepada Kristian atau dihalau keluar atau menjadi hamba.
- Tahun 1526 - Undang-undang ini di selaraskan di seluruh Sepanyol.

Raja Ferdinand dan Ratu Isabella memaksa Sultan Baobdil untuk mencium tangan mereka sebagai tanda kekalahan Granada sebelum seluruh Granda diserahkan kepada Kristian Sepanyol. Baobdil juga di paksa untuk menyerahkan anaknya samada Yusof atau Ahmad untuk di jaga kepada mereka (ini merupakan amalan pada waktu itu dimana Sultan yang kalah akan menyerahkan anak mereka sebagai penebus diri Sultan atau sebagai penebus negara) Sultan Boabdil  akhirnya menyerahkan Ahmad kepada Ferdinand dan Isabella yang ketika itu berumur 2 tahun dan akan diserahkan balik apabila masuk umur 9 tahun.

Akhirnya Ahmad di serahkan kepada Raja Ferdinand dan Ratu Isabella dan digelar sebagai ''El Infrantico (Raja Muda)'' dan dibaptiskan menjadi seorang katolik kristian. Tidak banyak kajian yang di buat tentang apakah kesudahan Ahmad namun di yakini bahawa baginda telah memeluk Islam semula setelah diserahkan kepada bapanya. (Jika tidak baligh maka tidaklah pula dikira sebagai murtad kerana belum cukup umur dan matang).

Akhirnya keluarga Baobdil membawa diri hingga ke Maghribi setelah mendapat suaka perlindungan dari Sultan Maghribi dan hidup di Fes hinggalah baginda meninggal dunia di sana pada tahun 1533 Masehi.

Maka berakhirlah kerajaan Islam Eropah yang penuh dengan kemegahan dan kegemilangan zaman pada waktu itu dan ia juga menandakan kejatuhan Islam peringkat pertama secara keseluruhannya sebelum Dinasti Uthamaniyah pula dimusnahkan pada tahun 1921 Masehi. Antara lain yang menarik pula kejayaan 1492 Masehi juga telah membawa Portugal ke Melaka pada tahun 1511 Masehi dan pada tarikh itulah juga menandakan tamatnya sebuah kerajaan Islam yang dianggap paling agung dalam sejarah Melayu.

Gambar : Putera Ahmed sewaktu berada di dalam tangan Sepanyol.

Dipetik, diterjemah dan diolah dari

Sumber :-

1. Nasrid dynasty
2. Granada War
3. Emirate of Granada
4. Sultan Muhammad Muhammad XII

- MHR - & - HPC2M -

Pesanan : Jangan alpa dengan dunia. Seronok dengan kemewahan. Allah memerhati tiba masa maka turunlah bala sebagai peringatan. Penuhkan diri dengan Ilmu.Salam Jumaat.

#SHARE #KONGSI #VIRAL

Tamadun : Antara Kefahaman & Kedangkalan Manusia

By //


 Artikel kali ini ialah berkenaan takrifan tamadun yang selalu kita sebut setiap hari apabila menyoal tentang perkara-perkara sejarah tapi sejauh mana kita faham dan tahu tentang takrifan dan isi yang terkandung di dalamnya. Apa guna kita bercakap tentang soal sejarah, berbalah dalam memberi pendapat hingga kadangkala bermasam muka kerana perkara – perkara yang tidak berlaku ke atas kita. Namun harus di ingat kerja – kerja sejarah adalah suatu kerja penyiasatan yang bertujuan untuk membuktikan kebenaran dan tidak bersikap berat sebelah.

Seorang pengkaji sejarah harus bersikap adil dan tidak memberatkan mana – mana pihak walaupun kajian itu terasa pahit untuk di telan dan di atas faktor itulah yang membezakan pengkaji sejarah yang belajar sejarah dengan pengkaji sejarah yang berada di luar bidang (belajar bidang lain seperti fizik dll). Di atas sebab kedangkalan kita memahami konsep – konsep sejarah maka muncul lah retorik dan pendapat – pendapat yang tidak berasas yang kadangkala sesuatu perkara sejarah itu menjadi terlalu sukar untuk di fahami.

 Apakah itu tamadun?.

1. Tamadun berasal dari perkataan Arab iaitu “madana” yang bermaksud pembukaan bandar atau kota dan perbuatan memperhalus budi pekerti.

2. “Madana” ini berasal dari perkataan madani yang bermaksud pembangunan bandar dan kehalusan budi pekerti.

3. Madana dan Madani ini pula berasal dari perkataan deen yang bermaksud agama dan kehidupan beragama
Oleh itu tamadun sendiri membawa maksud kepada sejumlah pencapaian oleh manusia dalam membangunkan taraf kehidupan, budaya dan sosial yang tinggi melalui pembentukan nilai budi pekerti.

Tamadun juga berasal dari perkataan “Hadarah” ataau Hadara  yang bermaksud perbuatan duduk di bandar dan perilaku kehidupan yang tinggi manakala di dalam bahasa Inggeris tamadun ialah civilazation yang berasal dari perkataan Greek yang bermaksud Civitas yang juga membawa pengertian yang sama dengan konsep Madana. Namun ketamadunan yang di capai oleh Barat adalah bersifat material dengan menolak perilaku murni manusia yang membangunkan peradaban walaupun mereka sering di bayangi oleh pihak gereja yang sangat berbeza dengan Islam di mana rohani dan kebendaan harus seiring dan seimbang.

Apakah ciri – ciri utama tamadun?

1. Penempatan kekal
2. Revolusi Pertanian
3. Starafikasi sosial (kelas manusia)
4. Kehidupan beragama
5. Pengkhususan kerja dan inovasi teknologi
6. Urbanisasi
7. Sistem tulisan

Perkembangan sebuah tamadun juga sangat berkait rapat dengan perkembangan pemikiran manusia dalam pelbagai bidang. Semakin ramai pemikir maka semakin banyaklah penciptaan idea, falsafah dan inovasi. Hubungan tersebut ialah

1. Agama
2. Budaya
3. Bangsa

Meskipun ia 3 perkara di atas mempunyai hubungan dengan tamadun namun pengertian tamadun adalah luas dan menyeluruh.

Di samping itu sesebuah tamadun  seperti manusia akan mengalami 3 keadaan iaitu kelahiran, perkembangan dan keruntuhan.

1. Kelahiran tamadun juga beerti perkembangan  sebuah tamadun dari penubuhan sesebuah kerajaan yang pada dasarnya bermula daripada kumpulan kecil manusia yang mempunyai ketua puak. Perkembangan kelahiran dan inovasi kemudiannya melahirkan sebuah tamadun di samping ketua puak tadi menjadi seorang Raja. Namun perkembangan ini semua adalah sangat berkait rapat dengan “kedudukan strategik dari sudut geografi”. Lokasi ini adalah penting untuk memperoleh sumber makanan dan semulajadi untuk kelansungan hidup. Maka dari sinilah pula munculnya tamadun agraria dan maritim yang seringkali kita sebut.

2. Kemudian muncul pelbagai kefahaman tentang konsep ketuhanan di mana manusia mempercayai bahawa dunia ini diciptakan oleh suatu kuasa yang tidak dapat di lihat. Dari situ muncul lah kepercayaan anamisme iaitu penyembahan semangat dan roh yang di percayai memelihara alam dan manusia sepertimana tamadun Greek yang mempunyai pelbagai jenis dewa dan dewi yang di ketuai oleh Zeus. Dari anamisme pula wujud agama Pagan di Eropah walaubagaimana pun kepercayaan ini juga dapat di lihat di Alam Melayu melalui Orang Asli sebagai kumpulan proto Melayu dan di dalam hikayat – hikayat Melayu juga menyebut nama – nama kerajaan Melayu yang masih menjadi misteri dalam dunia moden.

3. Oleh itu dengan 2 faktor ini wujudlah nilai – nilai murni kepada masyarakat yang mengejar ilmu dan nilai – nilai moral. Maka lahirlah pelbagai tokoh falsafah di dalam setiap tamadun yang pada asasnya menerangkan tentang kepentingan moral dan etika manusia serta “penghayatan tinggi terhadap moral dan nilai yang terpuji”  dan kesannya kepada masyarakat. Di samping itu juga ia akan menggalakan pemimpin supaya berhemat, bertanggungjawab dan jujur.

bersambung...

Sumber di petik dan di olah dari :

Tamadun Asia dan Tamadun Islam (TISA-USM), Syaikh Abdullah.
Anamisme
Paganisme

Gambar : Petikan dari Bayad wa Riyadh

-MHR-

Malayur Manikam : Sejarah Bangsa Malaysia Yang Kabur.

By //


Setelah membuat penelitian secara serba ringkas tentang buku ini maka saya beranggapan buku ini lebih kepada membenarkan sesuatu yang dilarang dengan menggunakan landasan agama dan sosial dan jika Uthaya menulis dengan kaedah logik barat maka ini adalah pendapat saya sendiri terhadap penulisan beliau. Buku ini secara dasarnya adalah kumpulan artikel dari penulis yang bersifat memberi pengetahuan kepada masyarakat Malaysia tentang agama hindu dari sudut sejarahnya dan perbezaan diantara adat dan kepercayaan orang India yang sebenar. Begitu juga perihal agama Sikh. Tidak pula di huraikan sejarah kaum India di Malaysia dan apa yang beliau perjuangkan untuk kaum India.

Pendidikan Negara.

1.Namun persoalannya siapakah beliau sebenarnya sehingga di jemput sebagai salah seorang panel bagi KOMSAS untuk novel Interlok. Kenapa seorang bukan Melayu di jemput sebagai penilai kepada bidang sastera Melayu sedangkan minoritinya kaum bukan Melayu mengambil subjek sastera di peringkat SPM dan tidak pula ada orang Melayu yang diberikan hak yang sama untuk menilai subjek SJKT dan SJKC jika hendak bercakap dalam soal pendidikan dan hairan pula kenapa orang Melayu yang selalu terhegeh-hegeh hendak menerima pandangan dan kritikan dari luar tentang bangsanya sendiri! Maka tidak hairanlah apabila berlaku isu melibatkan kaum, orang Melayu sering disalahkan atas kebodohan orang Melayu sendiri.

Agama

1. Penulis sedikit sebanyak ada menyentuh perihal agama Islam dengan menyatakan bahawa agama Islam membenarkan beberapa perkara dan terdapat persamaan dalam agama Islam dan seringkali juga menyatakan agama Hindu adalah agama tertua sekali di dunia. Walaupun begitu di awal artikel beliau, beliau mengatakan bahawa agama Hindu tidak mempunyai pengasas atau penerima wahyu dan agama Hindu wujud dalam keadaan mitos dan dongeng yang akhirnya tuhan itu boleh berbentuk apa sahaja apabila difikirkan sesuai dengan logik akal manusia sehinggakan tuhan bagi orang Hindu adalah sebanya 330 juta yang beliau samakan pula dengan Asmaul Husna iaitu nama Allah sebanyak 99.

2.Di satu sudut lain pula beliau mengatakan bahawa Vishnu telah beberapa kali bertukar menjadi seorang dewi perempuan bernama Mohini dan telah beberapa kali melakukan hubungan intim dan kemuncak kepada perlakuan ini ialah Mohini (Vishnu) telah melahirkan Ayappan anak kepada Dewa Siva. Hujah ini beliau gunakan sebagai menyokong gerakan LBGT dan golongan Aravani. Persoalannya siapa Vishnu? Jika Vishnu seorang lelaki bagaimana dia boleh melahirkan dan jika dia adalah perempuan kenapa gambaran lelaki yang diberikan kepada beliau.


3. Beliau (Utaya) mengatakan bahwa kumpulan transgender memperjuangkan hak mereka untuk memilih sifat mereka bukan alat sulit mereka dan bukanlah seks perkara utama yang diperjuangkan oleh kumpulan transgender ini. Sedangkan ayam juga bernafsu takkan manusia yang serakah tak ada keinginan. Secara logiknya dan umumnya masyarakat Malaysia menerima golongan ini namun perlu ada batasannya. Pernahkan golongan LGBT di pukul secara tiba-tiba?. Maka bersyukurlah ada ruang kebebasan disitu tidak perlulah diperjuangkan perkara yang ditentang oleh semua agama di dunia ini.

4. Beliau turut menggunakan pendapat Kamaludin Endol yang menulis buku “Hinduism Agama Tauhid Terawal” dengan mengatakan bahawa Nabi Adam adalah pengasas kepada agama Hindu namun jika diteliti pada buku itu. Ajaran Nabi Adam telah diseleweng oleh pengikut- pengikut Nabi Adam as dan bertentangan pula pendapat awal beliau mengatakan agama Hindu tidak mempunyai pengasas. Pendapat yang pelik dan berputar-putar.

5. Perihal agama Kristian dan Islam. Pada bab ini eloklah melihat ceramah dan perdebatan antara Islam dan Kristian dan tak perlulah diperdebat dan diberi pendapat pula oleh orang yang bukan Islam mahupun Kristian.

Hak Istimewa dan kaum lain.

1. Penulis juga menyokong agar hak istimewa orang Melayu dipertahankan namun konsep tersebut tidak beerti sekiranya orang melayu terus miskin dan beliau menyatakan konsep ketuanan Melayu adalah konsep Ketuanan Raja Melayu. Menurut buku Mitos Peribumi Malas, SH Al Attas dari sumber Hugh Clifford beliau menegaskan bahawa orang Melayu tidak akan berkhidmat atau menerima arahan daripada orang bukan Melayu dan hanya akan melakukan apa jua tugasan sekirnya ia datang dari suruhan Sultan Melayu dan ketua orang Melayu. Maka disini haruslah difahami itulah ertinya ketuanan Melayu sebagai mana umum ketahui Orang Melayu adalah bangsa yang taat kepada pemerintahnya dan disebabkan itu juga para penjajah menggunakan Raja Melayu bagi menyempurnakan gerak kerja mereka.

2. Beliau juga tidaklah begitu memberi pendapatnya sendiri dan lebih gemar menggunakan penulisan orang lain yang menyokong kehendak beliau sebagai penulis. Nama- nama seperti AB Sulaiman, Mohd Fitri .. muncul bagi menyokong hujah beliau dalam kebersamaan agama Hindu dan Islam. Beliau juga menyebut beliau akan kalah dengan seorang yang bodoh tapi dalam masa yang sama apa pendapat beliau sendiri dalam semua perkara yang dibentang dalam bukunya?.

Istilah Melayu dan Kaum lain.

1. Pada bab ini Utaya banyak menggunakan hujah AB Sulaiman tentang kewujudan bangsa Melayu. Bagi AB Sulaiman Melayu itu hanya nama dan orang Melayu sering keliru dalam mencari siapakah Melayu itu. Melayu itu sebuah etnik yang wujud di Sumatera dan pernah memerintah hampir seluruh Asia Tenggara. Apabila Parameswara dari jurai terakhir membuka Melaka di sini akhirnya membawa bersamanya nama bangsa Melayu. Pada persoalan ini boleh rujuk "The Search for the 'Origins' of Melayu" tulisan Leonard Andaya.

Buku ini masih dijual. Boleh hubungi fb KSM
untuk urusan pembelian.
2.Kekeliruan hendak membezakan kaum India di Malaysia dengan bangsa India. Penulis menegaskan kepentingan dengan merujuk 2 perkara iaitu Orang itu adalah rakyat India atau walaupun sama ras dan gen tapi tidak pula sama negaranya. Beliau juga mengatakan “India” dan “China” telah pun wujud sebelum era 1800 tapi tidak ada pula negara bernama Melayu. Namun sebelum 1800 wujudkah negara China atau Negara India? Perihal China eloklah dibaca semula buku saya “Tanah Baru Naga Selatan”. Manakala perkataan “India” dipercayai telah diperkenalkan oleh Dinasti Mughal yang wujud pada 1526M iaitu selepas jatuhnya Melaka pada 1511. Jelaslah bahawa penulis cuba menutup sejarah ini. Penulis juga mengatakan dia ingin menjelaskan kaumnya iaitu Malayalam tapi sefaham saya kaum India dibezakan melalui kasta. Apakah Utaya ingin menjelaskan kedudukan kasta sebab sepengetahuan saya kedudukan kaum menentukan kasta seseorang. Maka sangat moleklah jika kaum India dikenali sepertimana yang kita kenal selama ratusan tahun dan kaum-kaum lain juga tidak begitu kisah dengan status kasta ini kerana semangat bangsa Malaysia. Walaupun begitu pada akhirnya Utaya seolah memutar penulisan beliau bahawa “tidak pula saya kata Melayu tidak wujud” dan seolah menuding jari kepada AB Sulaiman sahaja.

Soal Hang Tuah pada Utaya ialah kisahnya lebih kepada saduran kisah Ramayana manakala orang Cina menganggap Hang Tuah berbangsa Cina. Persoalannya kenapa semua bangsa hendak mengambil Hang Tuah sebagai figura utama? Kalau dia India apakah sifat-sifat kehinduaan Hang Tuah? dan sekiranya Cina tidak pernah pula ke China sedangkan kaum pedagang Cina sejauh mana pun mereka mengembara tetap akan pulang ke kampung halaman walaupun ada dari mereka tetap terus tinggal disini iaitu golongan Baba Nyonya tapi bilangannya amat sedikit.

Penutup

Buku ini boleh diberi 2/5 bintang kerana menerangkan tentang agama Hindu dan kepercayaan orang India secara umum walaupun agak pelik juga huraian beliau tentang dewa-dewa Hindu. Namun buku ini bolehlah dianggap sampah kerana kesemuanya berpaksikan politik semata-mata yang jelas akan merugikan bangsa Melayu walaupun Utaya mengatakan DAP akan menjaga hak Melayu menurut 7 wasiat Raja-raja Melayu. Beliau juga berkata ingin melihat Utopia Malaysia dimana semua kaum tidak dibezakan melalui kaum yang hanya ada cuma bangsa Malaysia maka pada saya jika ia berlaku apakah ertinya hak istimewa itu tadi? Pointless. Susunan prosa yang baik dan jika tidak di perhalusi akan menjerumuskan pertentangan di dalam Melayu itu sendiri. “Minyak sudah ada tinggal cucuh api sahaja”, “2 ekor lembu berlaga kancil juga mendapat untung”. Pandangan saya buku ini tak payah dibaca sebab bila di beli maka akan wujud cetakan baru. Hendak bercakap soal sejarah samada akademik atau tidak biarlah berlandaskan cerita yang benar. Sejarah itu pahit dan perit maka telanlah ia dan rasailah kesakitan itu dengan sebaiknya. 

Sekian.

Mohd H Roslan.