Manuskrip Arab di Tanah Melayu

By //
Kitab Sejarah Malaya
Manuskrip Arab

Perihal yang hendak saya utarakan ini sudah lama saya pendamkan dan saya yakin tulisan ini akan habis disini saja tapi tak mengapa asalkan ia terluahkan dan mana tahu ada mereka2 yang terbaca tulisan ini akan membuat usaha yang sewajarnya.

Setelah beberapa tahun membangau dalam dunia fb sejarag acap kali saya terdengar dari kawan2 yang mengatakan tentang perihal kitab-kitab Arab yang menulis tentang sejarah Melayu dan sepengetahuan saya kitab-kitab ini ditulis oleh para salafus soleh Melayu pada masa dahulu atau kitab ini diperturunkan kepada nasab mereka ke sini (keturunan Sayyid,Syed,Syeikh).

Saya tidak pasti sejauh mana kebenaran itu. Namun ikut kepada pengalaman saya yang sudah-sudah ada seorang kenalan saya yang khabarnya dia menyimpan kitab keluarga al hadad yang umumnya lebih kepada nasab mereka dan diselitkan dengan sejarah2 ketibaan mereka ke sini. Begitu juga dengan seorang staff Majlis Agama Islam Pahang (syed) yang mengatakan bahawa pada keluarganya tersimpan kitab-kitab sejarah Melayu menurut versi mereka (Arab-Melayu).

Begitu pula halnya dengan kisah naskah-naskah ini yang berada di pondok-pondok Patani dan Kedah yang sebahagiannya tersimpan dalam jagaan keluarga masing-masing. Mereka ini susah hendak berkongsi kerana pada mereka ia ada nilai sentimental. Jadinya ia hanya terperam di almari-almari usang tanpa diketahui apakah isinya itu sedap atau tidak. Sepengetahuan saya juga banyak manuskrip Melayu tersimpan di Pusat Manuskrip Negara yang khabarnya tidak mendapat perhatian dari pengkaji tempatan. Semasa lawatan kali pertama saya 2 tahun lepas saya hanya sempat menatap katalog manuskrip kitab-kitab agama saja dan hingga kini saya masih mencari ruang hendak melihat keseluruhan manuskrip yang tersimpan disana.
Untuk pengetahuan semua manuskrip2 yang dirumikan hari ini banyaknya datang dari usaha Windsted dan rakan2 nya, namun hingga kini tersimpan ribuan manuskrip diluar sana yang perlu dikaji dan dinilai kepentingannya.

Kenapa saya melontarkan hal ini, ia adalah kerana selain mengharapkan sumber2 yang dikaji barat harus juga kita melihat penulisan tempatan kerana dari situ barulah kita dapat menjelaskan kedudukan sebenar apa yang berlaku di Tanah Melayu. Sebagai contohnya manuskrip Undang-undang Kedah yang telah dirumikan oleh Maryam Salleh memperlihatkan sedikit sebanyak keadaan semasa negeri Kedah pada abad ke 17. UUK ini turut di ulas panjang lebar oleh Prof Abu Hassan Mohd Sham.

Selain itu juga seringkali sya menulis tentang buku terjemahan Ajaibul Hind dan Rehlah Sirafi iaitu sebuah kitab arab yang menceritakan tentang Alam Melayu dari abad ke 6M-9M. Dua buku yang diusahakan oleh Naseer Sobree dan Arsyad Pendang dan dalam pencarian saya sendiri ada beberapa lagi kitab Arab yang perlu di terjemahkan ke Bahasa Melayu yang sekurang2 nya sebagai bukti sampingan kepada kajian-kajian pada masa depan. Jika ditanya saya, penulisan SQ Fatimi tentang kajian beliau berkenaan hubungan Umayyah-Sriwijaya sangatlah diperlukan selain dari kajian sedia ada seperti Coedes, Wolters, Nilankatasari dan ramai lagi dalam hal Sriwijaya yang turut mengaitkan Kedah.

Umumnya bangsa Melayu mempunyai hubungan yang sangat tua dengan bangsa Arab selain daripada india namun jarang pula perihal pandangan dan penulisan Arab ini dikongsi kepada kita malah keluarga2 besar keturunan Arab disini juga tidak begitu menunjukkan minat hendak memperkembangkan sejarah Melayu.
Buat masa ini saya tidaklah mengusahakan apa-apa yang berkaitan dengan manuskrip jawi/arab ini cuma saya sedang berusaha merumikan buku-buku jawi lama untuk penerbitan semula. Namun saya amat berharap soal pengkajian manuskrip Arab ini dapat diusahakan dengan lebih giat kerana setahu saya ada beberapa pusat pengajian yang menyediakan pelajaran subjek manuskrip secara asas namun yang lebih ditumpukan ialah kepada hal bingkai manuskrip atau bentuk tulisan serta jenis dakwat yang digunakan bagi menentukan umur sesebuah manuskrip sedangkan isinya yang harus ditelan!.

Bila ada bahan-bahan Arab tentang Melayu maka saya yakin pertembungan orientalis dan oksidentalis serta bidang pengajian sirah (tasawwur?) akan dipertemukan sepertimana saya dan beberapa teman cuba melihat pandangn Siam kepada negeri kedah dan kelantan yang sekian lama ini pengkajian sedia ada hanya mengharapkan sumber barat dan sedikit sumber tempatan.

Membuat rujuk silang dan menilai kandungan2 pandangan pelaku sejarah akan membuatkan penulisan sejarah berkembang apatah lagi ia mempunyai sumber pelbagai. Kerja yang sukar dan mengambil masa yang panjang atau sangat panjang.

Sekian.
Salam 7 bingkai.
MHR

Gambar dipetik dari https://fineartamerica.com/featured/an-arab-encampment-charles-theodore-frere.html

Kitab al-Tarikh Fatani - Sri Bijaya atau Langkasuka?

By //

Kitab Sejarah Malaya
Tarikh Al Fatani


Sebelum dihuraikan tentang Tarikh Fatani ni haruslah saya menghuraikan asal usul penulis ini yang bernama Syeikh Faqih Ali al Fatani. Menurut Hj Wan Mohd Shagir (pentranlisasi kitab ini) terdapat beberapa pendapat tentang Faqih Ali iaitu
1. Beliau berasal dari Malabar,India
2. Anak raja Bugis
3. Pembesar Fatani
4. Faqih Ali adalah saudara kandung kepada Ibrahim Datu Kelantan VI
Persamaan yang dapat ditemukan dalam 4 versi ini ialah beliau adalah tokoh yang melahirkan ramai zuriat yang menjadi ulama dan raja di dalam negeri-negeri Melayu. Menurut versi Ringkasan Cetera Kelantan Faqih Ali adalah anak Raja Bugis yang lari daripada saudaranya hinggalah beliau sampai ke Kota Tinggi dan bertemu dengan Laksamana . Beliau di panggil Andi Ali. Kemudian laksamana mengahwinkan anaknya Wan Tija dengan Andi Ali. Kemudian Andi Ali bersama isteri berpindah ke Patani di Kampng Bira pada 1640M.
Oleh kerana sikap beliau maka orang Patani memanggilnya Faqih Ali. Faqih Ali berkahwin pula dengan Cik Dewi anak Seri Bija Diraja Patani. Menurut Wan Shagir beliau mendapat gelaran Malbari setelah belajar ilmu agama disana. Walaubagaimanapun versi Bugis dan Malbari ini masih kabur. Namun kedua – dua versi yang ditulis ini datangnya dari Kelantan.
Apa yang penting di dalam kedua versi ini ialah tarikh yang menyatakan bahawa Faqih Ali ini hidup sekitar 1620 – 1650an dan berkemungkinan juga kitab ini ditulis di dalam lingkungan tarikh ini yang kemudiannya di salin oleh Syeikh Wan Daud Abdullah bin Abdullah al Fatani pada tahun 1813. Kepentingan pada tarikh ini ialah sejauh mana kitab ini dapat merubah landskap sejarah semasa berkenaan tamadun kuno Melayu terutamanya apabila bersangkutan dengan Sriwijaya,Langkasuka & Khemer. Walaupun begitu menariknya dinyatakan pula tarikh kejadian semasa pada waktu itu.
Kitab ini menjelaskan bahawa Ibu negeri Langkasuka terletak di Kedah dan dipercayai Langkasuka wujud sebelum lahirnya Nabi Isa a.s iaitu pada 200M. Di dalam negeri ini terdapat Ligor dan Singgora namun Patani belumlah wujud waktu ini dan telah diamanahkan Raja Kedah supaya Raja kepada negeri Ligor& Singgora (boleh jadi Tambralingga tapi penyalin menyebut Patani kerana tidak dapat menamakan negeri yang menguasai Ligor dan Singgora) ini untuk berniaga dengan orang Cina,Khemer, Bugis dan Jawa yang datang kesana. Jarak diantara Kedah dan pelabuhan Patani pula ialah 1 bulan 25 hari dengan menaiki gajah. Raja Langkasuka ini pada awalnya berugama Hindu namun rakyatnya ada yang menganut agama Majusi dan ada pula agama Nabi Isa dan tidak lama kemudian datanglah orang menyeru agama Buddha dan dianut pula oleh Raja Langkasuka.
Maka oleh sebab itu banyaklah berhala besar di seluruh negeri Langkasuka. Disebutkan pula bahawa Raja Langkasuka ini bernama RAJA MAHABANGSA (Mahawangsa?) yang mempunyai banyak isteri dan anak-anak dan pada 750M Raja Mahabangsa diperintah oleh Raja Seri Bijaya (Sriwijaya) yang kotanya di Balimban (Palembang). Pada zaman inilah muncul riwayat Pak Tani/Tok Tani yang akhirnya membentuk negeri Patani dan dengan usaha Raja Seri Bijaya dibukalah kota Patani dan baginda tinggal disana bagi mengawal kawasan sebelah timur. Tidak lama kemudian Raja Seri Berjaya pula menyerang negeri Khemer dan negeri Menang Nama Jaya (Medang?)
Pada bab lain pula disebutkan tentang permusuhan antara Ligor dan Singgora yang disebabkan putera Ligor yang jatuh cinta kepada puteri Singgora. Hal ini dibawa kepada pengetahuan Raja Seri Bijaya yang tinggal di Patani. Disebabkan mahu mengelak negeri menjadi lemah dan di serang oleh Khemer maka dikahwinkan kedua putera puteri ini walaupun pada awalnya Raja Seri Bijaya hendak mengahwinkan puteri Singgora dengan RAJA MULKUL JAWA. Tapi tiada pula diceritakan kesudahannya.

Seterusnya setelah memerintah hampir 500 tahun maka berlakulah perang di negeri Mulkul Jawa dengan anak raja-raja Seri Wijaya. Peperangan itu tersangat lama sehingga kedua-dua Raja mengambil keputusan untuk berbaik-baik semula. Selepas perang itu tamat maka Sulandra (Sailendra) pula menjadikan Patani sebagai kota di sebelah timur. Semasa ini bahasa Sanskrit digunakan namun bahasa percakapan pula adalah bahasa Melayu yang berasal dari kerajaan Seri Wijaya dan selepas masuk kerajaan Sulandra bahasa Melayu di campur bahasa Jawa dan Langkawi.
____________________________________________________
Pada hemat saya ini mungkin versi kedua tapi disatukan didalam kitab ini.
Pada 775M Raja Seri Wijaya telah membuka kota di dalam kawasan Ligor. Patani pada waktu itu dikenal sebagai Langkasuka. Orang Cina menyebut nama negeri ini sebagai Chai Ha Tu (Chih Tu?). Raja Seri Wijaya berkahwin dengan Raja Langkasuka. Perkahwinan ini menyebabkan Patani bertukar nama menjadi negeri JAYA yang berpusat di Palembang. Mereka mendapat anak bernama BANGSA dan pada umur 28 tahun Bangsa ditabal menjadi Raja Kedah. Raja Bangsa mempunyai 2 orang anak (tidak dinyatakan isterinya) bernama ANTIRA DAN CENTERA.
Pada satu zaman berperanglah Raja Jaya dengan RAJA KHEMIR ( Negeri Cempaka Pura). Raja Jaya menang dan berkahwin dengan puteri Cempaka Pura. Kemudian berlaku pula pakatan antara Raja Jaya (Patani) dan Raja Ligor untuk menentang Raja Seri Wijaya. Kedua raja ini kemudian bersatu membentuk kerajaan bernama TAMANGA SINGA (Tambralingga?). Tamat.
Nota dari saya : Negeri Patani yang besar menyebut perihal bahawa di kawasan Langkasuka itu wujud orang Melayu. Walaupun disebut pusat kotanya di Kedah namun ada waktu ketika ia berpindah ke Patani dan terus kekal disitu. Kitab ini cuma seakan-akan menyebut pelbagai nama yang sama seperti mana dalam kajian hari ini. Cuma yang menariknya ialah tarikh 750M dan 775M dapat dinyatakan dengan jelas walaupun ceritanya tidak begitu tersusun. Perlulah juga di ingatkan bahawa kitab ini di tulis pada waktu sekitar Kitab Sejarah Melayu karangan Tun Sri Lanang muncul. Apa pun usaha orang terdahulu haruslah di kaji dan dinilai dengan lebih dalam untuk kemantapan sejarah bangsa Melayu itu sendiri dan terpenting sekali ialah garis masa (timeline) harus sama dan dikaji dari semua aspek walaupun kebenaran yang muncul nanti sesuatu yang menyakitkan. Peace!..

MHR

Jangan lupa klik "BUKU YANG DIJUAL" untuk mendapatkan pelbagai buku terbitan kami atau follow kami di fb Kitab Sejarah Malaya.

Babi sebagai Pemerintah - Ulasan Buku

By //
Kitab Sejarah Malaya
Napolean Si Babi Pemerintah


Sebenarnya dah lama saya nak baca buku ini yang bertajuk Politik Kandang tulisan George Orwell semenjak saya mengulas buku Terima Kasih Si Babi Hutan lagi. Kata teman-teman bab 1 buku Lepat itu ideanya datang dari buku ini. Jadinya saya dah habis buku ini sub tadi sekitar jam 4 pagi selepas mulakan bacaan sekitar 12 malam. Jadi, inilah ulasan saya tentang buku ini. 

Buku ini mengisahkan tentang keadaan hidup sejumlah haiwan yang tinggal di dalam Ladang Manor milik Tuan Jones di tengah-tengah England. Pada satu hari Major seekor Babi telah memberitahu kepada binatang-binatang yang tinggal disitu bahawa pemberontakan harus dilakukan demi kebebasan para haiwan daripada dibelunggu manusia. Antara bintang yang tinggal disitu ialah kambing,kuda, kucing, ayam, itik, angsa dan banyak lagi. Pada satu sudut jika difahami dengan mendalam ia penulis cuba menggambarkan jenis-jenis manusia yang ada di muka bumi ini.  Di akhir hayat Major Si Babi Tua, dia telah menggerakkan asas sebuah pentadbiran dengan sebuah lagu bertajuk Satwa England (Lagu Pemberontakan Binatang). Akhirnya Major mati dan digantikan oleh Napoleon dan Snowball yang juga seekor babi.

Watak-watak utama yang ditonjolkan dalam buku ini ialah

Napoleon – Babi
Snowball – Babi
Squaller – Babi
Muriel - Babi
Boxer – Kuda Jantan
Benjamin – Keldai
Clover – Kuda Betina

Tuan Jones pula seorang manusia sering mabuk dan sering melupakan tanggungjawabnya memberi makan dan memelihara haiwan ternakannya yang sedikit sebanyak menyebabkan idea pemberontakan mula tercetus kerana para haiwan merasa tertindas. Akhirnya setelah disepakati maka pemberontakan telah dilancarkan oleh para haiwan dan mereka Berjaya menghalau Tuan Jones suami isteri selama-lamanya.

Peristiwa ini menandakan Kemerdekaan bagi semua haiwan di Ladang Manor dan mereka mula menulis Rukun Tujuh yang juga dikenali sebagai Binatangnisme bagi asas “negara” haiwan dan nama Ladang Manor digantikan dengan nama Ladang Binatang dan beserta dengan itu sebuah bendera hijau berlambangkan kuku dan tanduk haiwan beserta slogan “dua kaki jahat empat kaki baik” dan ditetapkan bahawa setiap Ahad perhimpunan akan diadakan.

Disebabkan idea Major dan perancangan pemberontakan Napolean dan Snowball maka Babilah yang menjadi pentadbir kepada sekalian binatang yang berada di dalam lading itu. Mereka bertindak sebagai pentadbir dan perancang dan tidak terlibat dengan kerja-kerja berat yang diserahkan kepada binatang lain terutama sekali Boxer seekor kuda yang lembab tapi kuat bekerja.

“Hari ini kita sudah bebas dan kitalah yang menentukan nasib kita sendiri” kata para babi kepada haiwan lain dan “kitalah yang membangunkan tempat ini” namun setiap perkara yang dibuat akan berlalu dengan ketegangan dan perbalahan diantara Snowball dan Napoleon. Menariknya didalam buku ini hampir semua binatang buta huruf kecuali babi yang juga tahu menulis manakala sebilangan haiwan lain hanya mampu menghafal dan semua keputusan-keputusan dibuat hanyalah berdasarkan siapakah yang memberikan hujah yang terbaik.

Ladang Binatang ini berjiran dengan Ladang Frederick dan Pilkington dan sememangnyalah kedua jiran ini adalah musuh kepada para haiwan. Dipendekkan cerita pada satu hari Ladang Binatang telah diserang oleh manusia ketika Snowball dan Napolean Bersama-sama para haiwan sedang berbincang untuk pembinaan kincir angin. Tujuan pembinaan ini dibuat adalah untuk meringankan kerja para haiwan di ladang saban hari. Ketika serangan ini sebilangan kecil haiwan mati dan Napolean dianggap wira kerana tidak putus-putus menyerang dan memberikan semangat kepada haiwan lain untuk berperang. Akhirnya kemenangan milik haiwan. Napolean dan Snowball diangkat sebagai hero dengan dianugerahkan “Pingat Pahlawan Binatang Darjah Pertama” dan hari peperangan itu dinamakan sebagai “Pertempuran Kandang Lembu”.

Selepas pertempuran itu berlaku pergeseran antara Snowball dan Napolean sekali lagi yang menyebabkan Snowball terhalau selama-lamanya dari ladang itu setelah ia dikejar oleh 7 ekor anjing bermuka bengis yang dibela oleh Napolean dan cadangan pembinaan kincir angina telah dilaksanakan. Pada waktu ini para haiwan mula menyoal Napolean mengapa ia ingin membina kincir angin itu sedangkan selama ini ia tidak bersetuju dengan Snowball dan pada waktu inilah muncul Squaller seekor babi yang pandai bercakap dan menghasut, dengan kemahiran berkata-kata dan penceritaannya ia berjaya meyakinkan para haiwan bahawa idea asal ini adalah milik Napolean.

Akhirnya semua binatang bekerja menyiapkan kincir angina itu dengan diselia oleh Squaller manakala Napolean mula mengasingkan diri dari masyarakat haiwan dan mula tinggal di rumah Tuan Jones. Segala makanan utama seperti epal dan susu juga hanya diberikan kepada para babi kerana merekalah yang mengurus dan mentadbir ladang itu.  Para haiwan mula menyoal namun bunyi mengeram para anjing membuatkan mereka akur. Kucing ketika waktu bekerja akan hilang dan muncul pada waktu makan dan bila disoal ia akan mengeluarkan cerita-cerita sedih dan mengiau manja yang akhirnya membuatkan para haiwan kasihan padanya. Clover (perasan lawa) melarikan diri ke ladang Pilkington dan kekal tinggal disana selamanya. Manakala Benjamin Si Keldai tidak berkata apa-apa malah dialah yang paling pendiam sekali, dia pernah berkata hanya sekali sahaja iaitu “Dalam semua haiwan keldailah paling lama hidup dan tiada siapa tahu bila ia mati”.

Pada bab-bab terakhir kisah ini, pelbagai fitnah mula ditabur kepada Snowball supaya masyarakat haiwan membencinya (penulis menggambarkan Snowball seekor babi yang bijak manakala Napolean yang kuat) akibat daripada pelbagai kesusahan yang terpaksa ditempuh oleh para haiwan bagi mengalihkan ketidakpuasan hati para haiwan kepada peraturan, pengurusan dan pentadbiran para babi. Lama kelamaan Napolean mula bertindak seperti seorang raja dan segala keistimewaan yang terdapat dalam Rukun 7 tidak lagi diikuti dan setiap kali itulah Squaller akan datang mengeluarkan hujah-hujahnya yang bernas dan jika masih terdapat lagi ketidakpuasan hati para anjing akan mula mengeram keras.

Benjamin mati akibat terlalu kuat bekerja malah para babi menganggap ia adalah paling setia dan paling kuat bekerja sedangkan janji-janji untuk memberikan makanan lebih dan persaraan pencen tidak pernah ditunaikan oleh para babi. Kematian Benjamin terus memudarkan harapan para binatang lain dan mereka mula sedar bahawa mereka telah ditipu dan ditindas oleh para Babi apabila melihatkan Napolean duduk semeja Bersama Frederick dan Pilkington. Mereka juga mendengar ucapan dari Frederick kepada Napolean “dalam kalangan manusia dan haiwan ada kelas rendah yang harus ditangani dan dikawal dan yang bekerja banyak akan mendapat hasil yang sedikit”. Napolean membalas “sesungguhnya diantara manusia dan babi tiada masalah antara keduanya.” Squarel yang mendengar turut hampa.

Generasi pemberontak telah pun mati dan diganti oleh generasi baru yang hanya mengetahui serba sedikit tentang Rukun 7, Satwa England dan Ladang Binatang namun hanya sedikit saja yang bersemangat pemberontak manakala yang lainnya hidup seperti -haiwan yang biasa kelihatan di ladang-ladang.

Tamat

P/s Buku ini tebalnya 150 halaman dan dari ulasan ni korang paham ke apa yang hendak disampaikan?. Berminat boleh pm admin RM 40 je siap pos. Tapi lepas rayalah senang.. :)

Gambar dipetik dari Pinrest.



 


Perang Thai-Patani

By //

Kitab Sejarah Malaya
Gambaran Perang Thai-Patani

Selepas kemangkatan para Ratu Patani, Raja Thonburi telah melancarkan serangan terakhir sepanjang kempen peperangan Dinasti Thonburi sebelum baginda dibunuh oleh Jeneral Chakri yang akhirnya membentuk Dinasti Chakri pada tahun 1789. Dinasti itu kekal hingga hari ini dengan nama Dinasti Bangkok namun sepanjang kempen perang Melayu-Thai dari 1776 sehinggalah 1842 menyaksikan pertumpahan darah yang begitu dasyat malah ramai yang tidak pernah terfikir bahawa perang yang berlaku ini adalah peperangan tiga segi yang bukan sahaja melibatkan Thai dan Melayu malahan juga Burma. Bagi Thai musuh utama mereka hingga hari ini adalah Patani biarpun mereka sering memberi tekanan kepada Kedah. Kekalahan demi kekalahan Thai melalui 3 Dinasti telah menyebabkan pihak Thai merasa tercabar dengan kekuatan Patani. Apa yang dikongsikan ini adalah sebahagian daripada apa yang sudah ditulis di dalam buku Gajah Putih Di Bumi Geroda : Perang Melayu Siam 1767-1842. Semoga kisah ini memberi pengajaran dan iktibar.

Pada tahun 1779 Sultan Muhammad telah di paksa oleh pihak Bangkok bagi membantu angkatan tentera Thai menghadapi serangan Burma tetapi ajakan itu telah di tolak oleh Sultan Muhammad dan disebabkan itu Putera Surasi telah dihantar bagi menyerang Patani, beliau dibantu oleh Phraya Senaphutan, Gabenor Pathalung bersama – sama pasukan dari Palatchana dan Singgora pada tahun 1785. Tentera Thai itu kemudiannya bertolak dari Singgora dan mendarat di Teluk Kapur, Pantai Jering.Dalam versi lain selepas Putra Surasi mengalahkan tentera Burma di sempadan Tennaserim, Rama I mengarahkan adiknya itu untuk merampas semula semua kawasan selatan dari Chumpon hingga ke Nakhon Si Thammarat. Putera Surasi telah berhenti di Singgora dan mengutus surat ke Patani, Kedah dan Terengganu dengan memberitahu kesemua negeri ini supaya kembali menjadi negeri naungan Thai. Akhirnya pada tahun 1786 Patani di tewaskan dan Sultan Muhammad terbunuh kerana terkena bedilan meriam dan Kota Gerisik di tawan. Kekalahan ini berpunca daripada pengkhianatan Nai Chan Tung dan kekurangan senjata api oleh pasukan Patani bagi menghadapi serangandaripada Kerajaan Thai serta ketidaksediaan Sultan Muhammad menyiapkan angkatan perang. Selepas serangan inilah 2 buah meriam Patani telah dirampas dan dibawa pulang ke Bangkok.

Namun agak menghairankan juga setelah beberapa kali utusan dari Bangkok datang ke Patani, Sultan Muhammad tidak sedikit pun merasa curiga bahawa negerinya akan diserang pada suatu masa nanti atau apakah kerana kemenangan Patani pada masa-masa lalu memberikan keyakinan kepada baginda bahawa tentera Thai tidak akan berani lagi menyerang Patani?. Di dalam peperangan ini dianggarkan seramai 90,000 orang Patani melarikan diri ke seluruh Negeri – negeri Melayu. Seramai 15,000 daripadanya telah lari ke Kedah. Sultan Abdullah (Kedah) telah diberi amaran oleh Gabenor Thai supaya tidak menerima sebarang pelarian dari Patani dan ini telah menimbulkan kerisauan kepada baginda kerana mungkin selepas ini negeri Kedah pula akan diserang kerana baginda sendiri merasakan tidak mampu untuk menghalang kemasukan orang Patani ke dalam Kedah. Pada waktu inilah juga dikatakan bahawa Sultan Abdullah telah memajakkan Pulau Pinang dan telah dihuraikan pada bab 3 yang lalu. Di samping itu seramai 4000 orang telah di tawan dan di bawa ke Bangkok dan dijadikan buruh paksa bagi mengorek Terusan Sejuta Derita.

Menurut Light, selepas kejayaan Thai menakluk Kota Gerisik ketua panglima Thai mengarahkan semua lelaki,wanita tua dan kanak – kanak di ikat dan dicampak ke tanah dan kemudiannya mereka dipijak dengan gajah sehingga mati. Adakah orang – orang Thai sedang membalas dendam yang amat sangat kepada orang-orang Patani kerana kekalahan mereka pada masa dahulu?, mengapa sebegitu kejam mereka melakukan perkara sedemikian terhadap para tawanan apatah lagi kepada kanak-kanak?. Hina dan seksanya menjadi tawanan perang biarpun sudah kalah namun tetap juga diinjak-injak!. Mungkin menurut pihak Thai perbuatan itu adalah sebagai pengajaran agar orang-orang Patani tidak akan menentang mereka. Oleh itu pemerintah Thai telah melantik Tengku Lamidin sebagai Raja Patani yang baru namun pada tahun 1791 baginda juga memberontak dan dalam peristiwa ini baginda telah dibantu oleh Syeikh Abdul Kamal al-Makki dan bersatu dengan pasukan Raja Annam iaitu Okphaya Cho So yang beragama Islam. Di dalam perancangan tersebut Raja Annam akan menyerang dari arah utara manakala pasukan Patani akan menyerang dari arah selatan dan akhirnya kedua-dua tentera ini telah menyerang kedudukan Thai di Taluban,Patani, Kampung Bukit Anak Gajah, Chenak, Tiba (hari ini didalam wilayah Singgora) . Pasukan tentera Thai dari Singgora yang bertahan telah berundur sejauh Berdelung yang pada waktu itu diperintah oleh Phra Krailat. Akibat daripada tindakannya yang lambat itu Phra Krailat telah digantikan oleh Khang Lek. Peperangan yang berpanjangan dan berada jauh dari Patani menyebabkan pasukan Tengku Lamidin berundur dan dalam masa sama gabungan Singgora-Ligor-Berdelung-Bangkok mengejar mereka ke Patani dan akhirnya pemberontakan itu berjaya dipatahkan. Patani kemudiannya diletakkan di bawah kuasa Singgora manakala negeri-negeri lain diletakkan dibawah kuasa Ligor.

Seterusnya Patani terus bergolak dan dipecah perintah kepada 7 negeri sehinggalah Perjanjian Bangkok 1909 yang menyaksikan Patani kekal dalam wilayah Thai biarpun para pemimpin Patani pernah beberapa kali mencuba untuk menyertai Malaya. Saya berharap dengan kajian ini akan membuka mata banyak pihak bahawa sesungguhnya mara bahaya sentiasa datang pada bila-bila masa.

Al fatihah buat nenek moyang yang terlibat dalam peperangan ini.

MHR.


Kitab Sejarah Malaya
Buku wajib dan sampingan tentang Patani dan Negeri Utara

Klik untuk dapatkan buku-buku diatas

https://www.facebook.com/KitabSejarahMalaya/photos/a.540904952684959.1073741827.540897839352337/1231527516956029/?type=3&theater





Candu&Ganja Pemusnah Manusiawi

By //
Kitab Sejarah Malaya
Perang Candu ke 2

Tahukah anda bahawa kisah candu dan ganja pernah menggegarkan Asia suatu masa dahulu. Di bahagian keris juga terdapat ganja. Tapi bab tu admin tak mahu nak komen sebab admin tak mahir bab keris tu. Walaubagaimana pun candu ini pernah diharamkan di beberapa negara seperti China dan Thailand akibat daripada masalah penggunaannya yang menyebabkan rakyat di kedua –dua negara menjadi pemalas giler... Masalah candu merupakan antara penyebab kepada tercetusnya perang di China yang dinamakan sebagai “Perang Candu” dari tahun 1839 hingga 1860. Didalam banyak buku sejarah Asia, candu telah menyebabkan rakyat Cina menjadi lemah dan tidak mampu mempertahankan Negara China apabila ia diserang oleh British kerana konsesi pelabuhan dan perdagangan British tidak berjaya. Jesteru itu British terpaksa mengambil beberapa langkah untuk meneruskan perniagaan mereka di Asia terutama sekali China kerana sudah terdapat 5 syarikat konsesi yang berada di China antaranya Jerman, Jepun dan Amerika Syarikat. Akibat daripada penutupan pintu China kepada British maka pihak British telah menjadikan Pulau Pinang sebagai sebagai pelabuhan utama sebelum mereka berjaya menduduki Singapura pada tahun 1819. Akibat daripada penutupan itu maka wujud aktiviti penyeludupan candu yang dikuasai oleh pegawai – pegawai pelabuhan Canton dan lanun yang mengusai laut Canton pada waktu itu.

Kekalahan China dalam Perang Candu pertama telah membuatkan China terpaksa memeterai Perjanjian Nanking pada tahun 1842 yang telah menghapuskan monopoli China terhadap perdangangan di Timur yang pada masa itu berpusat di Canton dengan terserahnya Hong Kong kepada British. Kesannya British telah berjaya membuka 5 pelabuhan utama di selatan China iaitu Canton, Amoy, Foochow, Ningpo dan Shanghai bagi memastikan usaha untuk mengurangkan kekuasaan monopoli kaum Cina ini. Walau bagaimanapun candu bukanlah tujuan asal kepada perdagangan di China memandangkan candu – candu ini dibawa dari India dan kemudiaanya di eksport ke China. Tujuan utama British ialah DAUN TEH dan SUTERA yang menjadi komoditi utama di Britain pada waktu itu.

Pada tahun 1856 pula berlaku perang candu kedua yang lebih dikenali sebagai Perang Panah yang juga membawa kepada kekalahan China yang membawa kepada perjanjian yang membenarkan candu ini dijual secara sah diseluruh China, perdagangan buruh (kuli) dan segala cukai dikawasan pelabuhan terletak didalam kantung syarikat konsesi.

Manakala di Tanah Melayu pula pada pertengahan tahun 1890an. Lim Kek Chuan, Chung Keng Kwee dan beberapa ahli berpengaruh Hakka serta Capitan Kantonis Kedah dan Perak telah berjaya menguasai perniagaan ganja di Kulim Kedah dan seluruh Perak dengan hasil pendapatan sebanyak 2.8juta untuk 7 tahun dan telah memajak tanah-tanah untuk penanaman popi dengan jumlah bayaran sebanyak 1.4 juta di Kedah selama 15 tahun. Namun secara tersiratnya jika diteliti persaingan untuk merebut kekayaan juga berlaku didalam kaum Cina sendiri yang bersaing diantara mereka namun pada kes ini saingan tersebut berbentuk ekstrim dimana berlaku peperangan dan pembunuhan untuk merebut sesebuah kawasan. Kerjaan Siam pula telah mengharamkan penanaman ganja dan sebarang eksport ganja ke negaranya sejak tahun 1760 lagi memandangkan ganja dilihat telah melemahkan produktiviti penduduk negara tersebut walaubagaimanapun ganja mula ditanam semula pada tahun 1940an didalam kawasan yang dikenali sebagai segi tiga emas di Indo China.

Walaupun ganja dan candu adalah berbeza dan dikatakan ganja itu mempunyai pelbagai khasiat perubatan namun hakikatnya ia lebih kepada melemahkan rakyat sesebuah negara yang akhirnya lebih mudah untuk penjajah menakluk negara pengamal tersebut...

Gambar : Pinrest